Krigen som aldri tar slutt

reportasjer fra Afghanistan

av (forfatter), Anders Hammer (forfatter) og Anders Hammer (illustratør).

Press 2016 Heftet

Carsten Jensen og Anders Hammer tegner i denne boken et sterkt bilde av situasjonen i Afghanistan i dag. På to reiser, i 2013 og 2016, har de sammen besøkt alle regionene i landet for å dokumentere hvordan livet arter seg for menneskene her, både under invasjonen, og nå senest etter at vestlige styrker trakk seg ut. I tillegg til krigsherrer, sikkerhetsstyrker og opiumsbønder, møter vi blant annet de som er på flukt, de som prøver å flykte - og kvinnene som blir igjen for å skape endringer. Boken er en revidert og sterkt utvidet utgave av Alt dette kunne vært unngått (2014).

Forlag Press

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted Afghanistan

Lånt, bladd, ikke lest.

Hva skjer med en talibaner som er trent til å bli selvmordsbomber når han plasseres bak murene? Jo, han får lov til å være koranlærer for de umyndige medfangene.

Jeg har forstått fryktens språk, det eneste som snakkes og forstås av alle i Afghanistan.

Natten tilhører alltid opprørerne. Men til tider gjør dagen det også, og i Kunduz er det kun en ting som er sikkert. Det er geværene som regjerer.

Døden er ubarmhjertig demokratisk - og det er frykten for den også.

• "I skyggen av sverdet - islams fødsel og kampen om den sanne tro i antikkens siste dager" av Tom Holland
  • "De siste vitnene - solo for barnestemme" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "År null - en fortelling om 1945" av Ian Buruma
  • "Trusselen fra IS - terror, propaganda og ideologi" av Mah-Rukh Ali
  • "Jorden skal gråte - USAs historie med indianernes øyne" av James Wilson
  • "Silkeveiene - en ny verdenshistorie" av Peter Frankopan
  • "Heng ham ikke vent til jeg kommer - en morsom bok om norsk språk og tegnsetting" av Per Egil Hegge
  • "Kollaps - hvordan samfunn går under eller overlever" av Jared Diamond
  • "Araberne - historien om det arabiske folk" av Eugene Rogan
  • "Kongens nei - 10. april 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "1001 natt - den ukjente historien om to norske slaver i Alger" av Vetle Lid Larssen
  • "Afrika - en vakker dag" av Tomm Kristiansen