Ulykkelige Arabia

verden etter Jemen

Spartacus 2021 Innbundet

«Lykkelige Arabia» var romernes navn for Jemen. Denne boken handler om et annet Arabia. Ti år etter den arabiske våren er Arabia herjet av krig, klimaendringer, befolkningsvekst og radikale ideologier. De fremste ofrene er befolkningen i Jemen.

For oss er krigen i Jemen en ukjent og fjern konflikt. Jemen er et land hvor Gud er stor og staten er død. Hit drar man gjerne for å slåss både mot sine fiender og mot sine allierte. Jemen-krigen gir oss innsikt i det store spillet om Gulf-regionen. Det handler om kampen om makten i Arabia, om rivalisering mellom Iran og Saudi-Arabia og om tiltagende økonomisk, politisk og militær dragkamp mellom globale makter.

Cecilie Hellestveit forklarer hvorfor konflikten er så uløselig, og hvordan den kaster foruroligende skygger over verden ved inngangen til 2020-årene. Hun viser også hvordan den brutale krigen i den langstrakte kystnasjonen på overraskende vis er relevant for oss her i Norge.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2021

Omtalt sted Arabiske halvøy

• "Roald Dahl - grensesprengeren" av Øivind Bratberg
  • "Iran og det nye Midtøsten" av Mah-Rukh Ali
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Den korteste historien om Russland - fra vikingene til våre dager" av Peter Normann Waage
  • "Reisen til Bretton Woods" av Maria Berg Reinertsen
  • "Store forventninger - på sporet av den europeiske drømmen" av Geert Mak