Krig og motstand i Dalane 1940-1945

hva skjedde og hvem var de 550 som deltok?

Commentum 2017 Innbundet

Forfatteren har viet motstandskampen i Dalane-kommunene stor omtale, spesielt ved at det for hver kommune er omtalt hvem som deltok aktivt i motstandsarbeid, hvem som var soldater, satt i fangenskap osv. Det er når en ser at omkring 550 deltok i dette farlige arbeidet at en forstår at motstandskampen kostet, ikke bare i penger, men i liv, invaliditet, sorg, redsel og savn. De menneskelig kostnadene var store. 36 mistet livet. Hele 21 fra lille Egersund by - det som i dag er Egersund sentrum - havnet i tyske konsentrasjonsleirer. I Bjerkreim havnet ufattelige 71 sivile i fengsel og fangeleirer. Boken forteller hvem disse var og hva de deltok i. Dette er tall til ettertanke og forteller unge og eldre at fred er ingen selvfølge, heller ikke frihet kan ikke tas for gitt. Det koster. Boken har 48 kapitler/temaer bl.a. om krigsseilere, Aakregjengen, tysk landgang i Egersund 9. april 1940, felttoget Egersund-Gloppedalen, Gjedremslaget, landssvikoppgjøret og til og med et kapittel om krigshumor.

Forlag Commentum

Utgivelsesår 2017