Krig og fred og religion og politikk og sånn

Aschehoug 2005 Innbundet

Forfatteren gyver løs på de alvorligste temaer, og med latter i halsen konfronterer hun leseren med de mest absurde skjevheter i dagens samfunn.

I denne boken møter vi Anne-Kat Hærland på sitt skarpeste og morsomste. Blottet for respekt - men som alltid med en god porsjon selvironi - gyver hun løs på de alvorligste temaer. Resultatet er en humor som sprenger de fleste grenser.
Men god satire er aldri useriøs, og med latteren boblende i halsen konfronteres leseren med de mest absurde skjevheter i dagens samfunn - og dem er det som kjent mange av. Om noen har trodd at stand-up ikke kunne overføres fra scene til bokform, setter Anne-Kat dem her ettertrykkelig på plass. Hennes stemme er umiskjennelig, også i skriftlig form.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203231711

EAN 9788203231711

Genre Humor

I denne herlige boka, som Anne-Kat Hærland skrev mens hun sonet straffen sin for fyllekjøring, harselerer hun med alt og alle - også seg selv. I typisk Anne-Kat-stil slynger hun ut påstander både om alvorlige og mindre alvorlige temaer, og hun gjør narr av bl.a. fordummende journalistikk og kjente mennesker. Særlig Bondevik og Svarstad Haugland får gjennomgå.

Å høre Anne-Kat Hærland lese selv, gjorde boka ekstra morsom! Hun er munnrapp, svært morsom, lite selvhøytidlig og byr på seg selv så det holder!

Alt i alt en fin bok som et herlig avbrekk mellom mer alvorlige bøker og seriøs litteratur!

Dersom du er glad i å reise til fremmede land, kan du bli sjømannsprest, og dersom du liker å se andre reise til fremmede land, kan du bli flyplassprest. Dersom du ikke kan fordra at folk reiser noe som helst sted, kan du bli fengselsprest, dersom du har sansen for frisk luft og lange gåturer, kan du bli gateprest, og dersom du er maktsyk, kan du bli statsminister.

For en tid siden kom Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg med et forbud mot å fotografere kjendiser i private sammenheng. Dersom vi også kunne fått et forbud mot å skrive total svada, ville vi snart vært i mål.

Telefoner burde strengt tatt kommet med alkolås, og det burde verken være mulig å ringe eller besvare telefonen med promille høyere enn 0,2.

Jeg er ikke interresert i realiteter. Virkeligheten er oppskrytt, og de fleste mennesker er dørgende kjedelige individer som har det med å fortelle lange historer helt blottet for poeng.

Alt som er trist, leit og ugreit i livet ditt, kan enkelt løses ved at du kjøper et eller annet produkt. Og dersom produktet ikke virker, kan du ta deg faen på at en ny og forbedret utgave er like rundt hjørnet.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Bøker jeg har lest

• "Men fjernkontrollen min får du aldri" av Are Kalvø
  • "Hestehviskeren" av Nicholas Evans
  • "Bibelen 2" av Are Kalvø
  • "Harry" av Are Kalvø
  • "Sitt ned og hold kjeft - håndbok for deg som vil bli kvitt selvtilliten" av Knut Nærum
  • "Kaptein Sorte Bill og andre kjente Egner-viser" av Thorbjørn Egner
  • "Haimennesket" av Hans Olav Lahlum