Krig og fred

bind 2

av (forfatter) og Erik Krag (oversetter).

Gyldendal 2000 Heftet

Tiden som skildres, er de to første tiår av 1800-tallet, særlig russernes kamp mot Napoleon. Som kontrast til alle krigshandlingene forfatteren inngående beskriver, tegner han også livet i fredstid, i alle samfunnslag. Ut fra to av de mange hovedpersonene Andrej og Pierre springer verkets hovedtema; det russiske folks lutring og oppvåkning under Napoleonskrigene.

Leo Tolstoj (1828.1910) er blitt kalt Russlands store virkelighetsskildrer og drømmer. I 1863 gikk han i gang med sitt livs mest ærgjerrige prosjekt, Krig og fred, som han fullførte seks år senere i 1869. Det var sin samtid . Russland i midten av forrige århundre . Tolstoj ønsket å skildre. Men samtidig fant han det nødvendig å trekke trådene helt tilbake til Napoleonskrigen i 1812, og disse begivenhetene engasjerte ham så sterkt at de senere hendelsene etter hvert kom i bakgrunnen. Krig og fred er en myldrende historisk roman, med et persongalleri så rikt og levende at det kan ta pusten fra en. Tolstoj spenner opp et mektig lerret, og går med lupe inn på store krigsbegivenheter så vel som små daglige foreteelser. Romanen har ingen bestemt helt, men følger flere helter, blant dem den keitete, men reflekterte Pierre Bezuchov og adelsslektene Rostov og Bolkonskij. Verket er uten tvil et av de store mesterstykkene innen den realistiske litteraturtradisjonen, og foregriper dessuten moderne romankunst med sine skarpsindige psykologiske portretter.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205270237

EAN 9788205270237

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Russland

«Vi er ikke diplomater, men vi er soldater, og intet som helst annet. Befaler man oss å dø, så dør vi; blir vi straffet, så har vi fortjent det. Basta. Og hvis det behager keiseren å anerkjenne Buonaparte som keiser og slutte forbund med ham, så skal og bør det så være. Skulle vi gi oss til å resonnere om alt mulig, så ville det ikke vare lenge før vi sa at Gud ikke er til, og at alt er humbug!»

• "Krig og fred - bind 3" av Lev Tolstoj
  • "Krig og fred - bind 1" av Lev Tolstoj
  • "Den unge Hamsun - 1859-1888" av Lars Frode Larsen
  • "Henrik Ibsen - mellom evne og higen" av Robert Ferguson
  • "Syng mig hjæm - Bjørnstjerne Bjørnson 1890-1899" av Edvard Hoem
  • "Henrik Ibsen - masken" av Ivo de Figueiredo
  • "Vennskap i storm - Bjørnstjerne Bjørnson 1875-1889" av Edvard Hoem
  • "Middlemarch - bilder av livet i provinsen" av Mary Ann Evans
  • "Århundrets hvem hva hvor"
  • "Barbara - roman" av Jørgen-Frantz Jacobsen
  • "Dramatiske år - 1986-1996" av Gro Harlem Brundtland