Krepsens vendekrets

av (forfatter) og Axel Jensen (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Heftet

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202423124

EAN 9788202423124

Omtalt sted Frankrike

Stillheten velter over meg som flytende lava. Der ute i de renskrapte, gustne åsene som ruller frem mot de store metallurgiske samleplassene, sleper lokomotivet seg frem med sine handelsprodukter. Over stål og jernsviller ruller de, og jorden er oversådd med slagg og koksstøv og blåkald malm.

The aim of life is to live, and to live means to be aware, joyously, drunkenly, serenely, divinely aware.

En trøstesløs stemning veller ut fra kuppelen i Les Invalides og farger smugene som munner ut i den store plassen med dødkalde skygger. Poesiens likhus. De har fått ham dit de ønsket ham nå, den store krigeren. Europas siste store mann. Han sover dypt i et leie av granitt. Ingen fare for at han skal snu seg i graven. Dørene er vel boltret, kistelokket skrudd hermetisk til. Sov, Napoleon!

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Artikkel I Magasinet 31. mars 2012

• "Slaktergutten" av Patrick McCabe