Krattlandet

av (forfatter) og Anlaug Lia (oversetter).

Goliat forlag 2019 Innbundet

I den uttørkede småbyen Riversend i Australia, skyter og dreper den unge presten Byron Swift fire mennesker fra menigheten rett utenfor kirka, før han selv blir skutt av en lokal politibetjent.

Ett år etterpå kommer journalisten Martin Scarsden til Riversend for å skrive en sak om hvordan byen har taklet tragedien. Men når han begynner å snakke med de lokale og hører deres versjon, skjønner han at ryktene om at presten var pedofil, som ble trukket fram som motiv i en sak i hans egen avis, kan være usanne. Lag på lag avdekker Scarsden hemmeligheter som har preget innbyggerne i årevis, hemmeligheter som de ikke ønsker at noen skal rote i.

Når Scarsden gjør framgang i saken, skjer en dramatisk utvikling da to tyske ryggsekk-turister, som har vært savnet siden kirkeskytingen, blir funnet drept i en innsjø. Martin Scarsden befinner seg i en mediestorm. Han må sette både jobben og egen helse på spill, for å finne sammenhengen mellom massakren og funnet av de døde turistene.

Forlag Goliat forlag

Utgivelsesår 2019

Genre Krim

Omtalt sted Australia

Chris Hammer "Krattlandet"
Riversend er en tørkerammet småby under Australias brennende sol. En ung og populær prest står plutselig på kirketrappen og skyter med iskald presisjon ned fem mennesker fra menigheten før han selv blir skutt av en lokal politibetjent. Ingen skjønner hvorfor.
Ett år etterpå kommer journalisten Martin Scarsden for å skrive en reportasje om hvordan den døende byen har taklet tragedien. Han oppdager at den offisielle forklaringen om at presten var pedofil, kanskje ikke stemmer. Mange mennesker har mye å skjule - og så dukker opp flere lik. Det viser seg å være to tyske ryggsekkturister som har vært savnet siden et par dager før kirkemassakren.
Byen blir senter i en mediestorm. Både karrieren og livet til journalisten settes på spill. Hva har egentlig foregått i Riversend? Lag på lag avdekker Scarsden hemmeligheter som de Ikke ønsker at noen skal rote i. Han har alle odds mot seg i småbyen som mistror alle fremmede, og journalister mest av alle.

Chris Hammer er opprinnelig journalist, som i godt voksen alder nå debuterer som forfatter. Det er alltid spennende med debutanter, og dette er også den første romanen jeg leser som er skrevet av en australsk forfatter. Og hvilken solid debut! Dette er en fantastisk varm og velskrevet krimbok der leseren føler seg virkelig tilstede i boka, det er så man kan kjenne den intense australske heten på kroppen.
Fire saker ender tilslutt opp i en sak, mye gammelt kommer frem, krydret med en dash med kjærlighet. Gjennom hele boka får vi små hint som gjør at vi tror saken er oppklart, men den gang ei. Dette er ikke en krimbok der alt skjer i et hektisk tempo i slutten, men en velskrevet roman med et finurlig plott der forfatteren fører oss langsomt fremover, helt til løsningen ligger der.
Jeg anbefaler den sterkt videre, og den vil nok også passe for dem som vanligvis ikke er så glade i krim. Den er litt treg i starten, derfor får den ikke topp-karakter av meg, men terningen ender på en sterk femmer. Jeg ser allerede frem til neste bok!
Mens jeg leste boken vant forfatteren den britiske CWA John Creasey (New Blood) Dagger 2019 Longlist. Goliat forlag har nok en gang sikret seg en topp internasjonal forfatter! Dette er en drivende god krim fra Down Under.

Riversend er en australsk småby, rammet av tørke. Det er søndag, og straks klart for gudstjeneste. Presten har stått og snakket litt med de fremmøtte, før han går inn i kirken for å kle seg om. Da han kommer ut igjen, har han et våpen i hendene. Presten er en glimrende skytter, og i løpet av kort tid, har han tatt livet av fem menn. Like etter blir han selv skutt av en politibetjent.

1 år etter den fatale søndagen, ankommer Martin Scarsden Riversend. Han er journalist fra Sydney, og har fått i oppdrag å skrive om hvordan småbyen klarer seg etter de tragiske hendelsene. En av Martins kolleger, skrev om dette i etterkant, og der kom det fram at presten var pedofil. Etter som Martin får snakket med lokalbefolkningen, begynner han å tvile på at det stemmer. Det viser seg at flere i Riversend har hemmeligheter, og snart dukker det opp to lik. De to er tyske ryggsekkturister, som ble savnet et par dager før skytingen fra kirketrappa.

Etter dette blir småbyen et inferno, og Martin står i orkanens øye, for ikke alle er begeistret for uvedkommende, og spesielt ikke journalister.

Altfor treg og omstendelig etter min smak.

God krimbok hvor handlingen utspiller seg i Australia.

En ung og populær prest skyter fem mennesker før han selv blir skutt av en lokal politibetjent. Ingen skjønner hvorfor. Ett år senere kommer journalisten Martin Scrasden for å skrive en artikkel om byen. Han setter sammen noen brikker i det store puslespillet og finner til slutt en forklaring på hva som har skjedd. Dette setter karrieren hans på spill og den lille øde byen blir plutselig et senter for en mediestorm.

Les hele omtalen her

Har lyst til å lese disse bøkene.

• "Løgnene i Silver" av Chris Hammer
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Den som hengir seg til djevelen" av Lars Helle
  • "Ensomt vitne" av Lisa Bjerre