Krattlandet

av (forfatter) og Anlaug Lia (oversetter).

Goliat forlag, krimforlaget 2019 Innbundet

I den uttørkede småbyen Riversend i Australia, skyter og dreper den unge presten Byron Swift fire mennesker fra menigheten rett utenfor kirka, før han selv blir skutt av en lokal politibetjent.

Ett år etterpå kommer journalisten Martin Scarsden til Riversend for å skrive en sak om hvordan byen har taklet tragedien. Men når han begynner å snakke med de lokale og hører deres versjon, skjønner han at ryktene om at presten var pedofil, som ble trukket fram som motiv i en sak i hans egen avis, kan være usanne. Lag på lag avdekker Scarsden hemmeligheter som har preget innbyggerne i årevis, hemmeligheter som de ikke ønsker at noen skal rote i.

Når Scarsden gjør framgang i saken, skjer en dramatisk utvikling da to tyske ryggsekk-turister, som har vært savnet siden kirkeskytingen, blir funnet drept i en innsjø. Martin Scarsden befinner seg i en mediestorm. Han må sette både jobben og egen helse på spill, for å finne sammenhengen mellom massakren og funnet av de døde turistene.

Forlag Goliat forlag, krimforlaget

Genre Thriller

Omtalt sted Australia

Chris Hammer "Krattlandet"
Riversend er en tørkerammet småby under Australias brennende sol. En ung og populær prest står plutselig på kirketrappen og skyter med iskald presisjon ned fem mennesker fra menigheten før han selv blir skutt av en lokal politibetjent. Ingen skjønner hvorfor.
Ett år etterpå kommer journalisten Martin Scarsden for å skrive en reportasje om hvordan den døende byen har taklet tragedien. Han oppdager at den offisielle forklaringen om at presten var pedofil, kanskje ikke stemmer. Mange mennesker har mye å skjule - og så dukker opp flere lik. Det viser seg å være to tyske ryggsekkturister som har vært savnet siden et par dager før kirkemassakren.
Byen blir senter i en mediestorm. Både karrieren og livet til journalisten settes på spill. Hva har egentlig foregått i Riversend? Lag på lag avdekker Scarsden hemmeligheter som de Ikke ønsker at noen skal rote i. Han har alle odds mot seg i småbyen som mistror alle fremmede, og journalister mest av alle.

Chris Hammer er opprinnelig journalist, som i godt voksen alder nå debuterer som forfatter. Det er alltid spennende med debutanter, og dette er også den første romanen jeg leser som er skrevet av en australsk forfatter. Og hvilken solid debut! Dette er en fantastisk varm og velskrevet krimbok der leseren føler seg virkelig tilstede i boka, det er så man kan kjenne den intense australske heten på kroppen.
Fire saker ender tilslutt opp i en sak, mye gammelt kommer frem, krydret med en dash med kjærlighet. Gjennom hele boka får vi små hint som gjør at vi tror saken er oppklart, men den gang ei. Dette er ikke en krimbok der alt skjer i et hektisk tempo i slutten, men en velskrevet roman med et finurlig plott der forfatteren fører oss langsomt fremover, helt til løsningen ligger der.
Jeg anbefaler den sterkt videre, og den vil nok også passe for dem som vanligvis ikke er så glade i krim. Den er litt treg i starten, derfor får den ikke topp-karakter av meg, men terningen ender på en sterk femmer. Jeg ser allerede frem til neste bok!
Mens jeg leste boken vant forfatteren den britiske CWA John Creasey (New Blood) Dagger 2019 Longlist. Goliat forlag har nok en gang sikret seg en topp internasjonal forfatter! Dette er en drivende god krim fra Down Under.

• "Siste skanse" av David Baldacci
  • "Mannen som smilte" av Joseph Knox
  • "Camino Island" av John Grisham
  • "Et kart av salt og stjerner" av Zeyn Joukhadar
  • "Historien om Arthur Truluv" av Elizabeth Berg
  • "Jeg blir borte i mørket - jakten på golden state-morderen" av Michelle McNamara
  • "Den lille bistroen i Bretagne" av Nina George
  • "Det femte offer" av J.D. Barker