Kranium & sand

Gyldendal 2010 Innbundet

1953. Jørgen Quisling, Vidkuns lillebror, har lenge prøvd å få spiritistisk kontakt med sin avdøde kone. I stedet er det en rekke forfattere fra hjembyen Drammen som tar plass i drømmene hans. I fortvilelse skriver han flere brev til den franske forfatteren Céline i håp om å få hjelp. 2011. Lokalhistorikeren Amund Greimar kommer over en brevsamling i Drammen. Brevenes innhold gir han følelsen av et snarlig vitenskapelig gjennombrudd.

Ekstremistisk svermeri

1953: Den mislykkede filosofen og legen Jørgen Quisling, landssvikerhøvdingen Vidkun Quislings lillebror, prøver å få spiritistisk kontakt med sin avdøde kone. Isteden invaderes drømmene hans av en rekke forfattere med bakgrunn fra Drammen. Fortvilet skriver han brev etter brev til den verdensberømte franske forfatteren Céline, i håp om å få hjelp.2011: Den nærsynte lokalhistorikeren og hobbydrømmetyderen Amund Greimar kommer over en brevsamling i dødsboet etter en postansatt i Drammen. I forbløffelse over brevenes innhold; en marerittaktig ferd gjennom byen Drammens labyrintiske litteraturhistorie, får han følelsen av å være nær et vitenskapelig gjennombrudd.

ISBN13 9788205401242

EAN 9788205401242

Omtalt tid Etterkrigstiden 2010-2019

Omtalt sted Drammen

Bibelpassasjen jeg refererer til – demonen som jages inn i svinehjorden – leder meg til å ønske at Hans Nilsen Hauge, Hanna Winsnes, Trotskij, Goethe, Jonas Lie, Hamsun og alle disse andre simpelthen farer inn i svinekjøttet – og blir der. For å marinere kjøttet med hjemsøkende forfatterånder