Kranes konditori

interiør med figurer

Gyldendal 1972 Heftet

Roman om to mennesker som møtes tilfeldig, og om de tilfeldigheter og den angst som førte dem på gal vei. De opplever en kontakt seg imellom som får dem til å åpne seg for hverandre og fortelle om sitt liv. Sandel skildrer et småbymiljø i Nord-Norge med alle dens intriger og dens smålighet.

Utgivelsesår 1972

ISBN13 9788205040168

EAN 9788205040168

Serie Lanterne (35)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Nord-Norge

Om å skille seg ut, naturligvis, men like mye om foholdet mellom foreldre og tenåringer- Å ønske å gi barna alt man selv manglet, men å slite seg selv ut på veien. Og kanskje det ikke er det barna ønsker og trenger når det kommer til stykke?
Om småsamfunnets utfordringer, men også dets fordeler, hvordan noen kan strekke ut en hånd eller to og hale deg på bena igjen når livet har gitt deg en dukkert. (Hvis dette hadde skjedd i en storby, der ingen kjenner noen, ville nok hovedpersonen sluppet mobbingen fra ungdommene og blikkene og sladderen fra de voksne, men ville noen vært der og tatt vare på barn og bedrift og hentet henne hjem? Ville barna hatt andre voksne å henvende seg til? Ville de visst hvor de kunne finne henne når hun "stakk av"?)
Hvordan mangel på kommunikasjon kan føre til mye sorg som kunne vært unngått, mellom voksne som elsker hverandre og mellom barn og foreldre.
Om svik. Om støtte og support.
Om mellommenneskelige forhold på godt og vondt. I samfunnet, i familien, i forholdet til en partner.
Om "to skip som møtes i natten", (for de som ikke kjenner henvisningen: google "skip som møtes i natten")

Med en full mann, som har satt seg noe i hodet, kommer en ingen vei.

Ja, de i de moderne stykkene. De går alltid tilslutt. Jeg går nå, sier de. Ofte har jeg undret på, hvordan de greide seg, når de var gått. De kan jo ikke bo nordpå iallfall, de må ikke ta hurtigruten. En må ha minst femogsytti kroner. Og for det kommer en bare til Trondheim.

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

• "Cora Sandel - en biografi" av Janneken Øverland
  • "Bare Alberte" av Cora Sandel