Krabbeskipet (Kanikosen)

av (forfatter) og Magne Tørring (oversetter).

Bokvennen 2010 Innbundet

Japan, 1929. Boken skildrer det harde livet til krabbefiskerne, uten å gjøre deres kamp mot overmakten til en glorifisert, sentimental affære. Det er en proletarroman som viser fremmedgjøringen på sitt mest brutale.

Krabbeskipet er en japansk proletarroman som viser fremmedgjøringen på sitt mest brutale. Romanen avbilder, på en direkte og involvert måte, det harde livet til krabbefiskerne og deres kamp mot overmakten, uten å gjøre kampen til en glorifisert, sentimental affære. Den globaliserte økonomiens distanserte forhold til arbeidstakerne gjør at boka er mer aktuell enn noen sinne og den har blitt trykket i milionopplag i Japan på 2000-tallet Takiji Kobayashi (1903-33) var japansk forfatter av proletarlitteratur. Han ble født i Odate, Akita og vokste opp under trange kår. Etter økonomieksamen ved universitetet i Otaru jobbet han for Hokkaido Takushoku Bank. Hans mest kjente verk er Kanikosen, eller Krabbeskipet - en roman utgitt i 1929. Takiji Kobayashi sluttet seg til det japanske kommunistpartiet i 1931. Han ble torturert til døde av politiet to år senere, bare 29 år gammel.

Forlag Bokvennen

ISBN13 9788274882089

EAN 9788274882089

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Japan

"Hei! No ska vi te hælvete igjæn!"

Flere av arbeiderne døde av beri-beri etter å ha blitt tvunget til å jobbe på tross av sykdommen. Likene ble liggende i dagevis før de fikk gjort noe med dem - slikt var det nemlig "ikke tid til".

Her er en komplett oversikt over bøker jeg har kastet meg over, lest, fortært, konsumert, slukt, eller det som verre er, i år 2011. Alt ut ifra hvilken formulering man foretrekker. Personlig ville jeg nok gått for konsumert. Eller fortært. Antageligvis fortært.

Listen er hovedsakelig for egen oversikt, men kan fritt nytes av andre.

• "Det gode som jeg vil - fortellinger" av Håvard Syvertsen
  • "Kvinnen i sanden" av Kobo Abé