Kors og kårde

Marta Steinsviks liv og virke 1877-1950

Vidarforl. 2012 Innbundet

Denne boken tar for seg Marta Steinsvik liv og virke, og tegner samtidig et bilde av hundre år i norsk kultur- og åndshistorie. Med litteraturliste.

Skal man forstå hva som foregikk i det offentlige ordskiftet i Norge i første halvdel av det 20. århundret, er forfatteren, teologen, egyptologen, oversetteren og språkviteren Marta Steinsvik (1877-1950) ikke til å komme forbi. Biografien om henne tegner et bilde av hundre år i norsk kultur- og åndshistorie. Gjennom rettssaker, i skrift og tale utfordret hun mannskulturen hun opplevde at hersket i psykiatrien og medisinen, i retts- og fengselvesen og i skolesystem. I 1921 talte hun som første norske kvinne fra prekestolen under en gudstjeneste. Hun refset mishandlingen av landssvikfanger, psykiatriens selvrettferdighet og dyremishandling. En ulykkelig kjærlighet til Rudolf Steiner bidro til at hun i 1910 ble tvangsinnlagt på Gaustad Asyl og diagnostisert av overlege Johan Scharffenberg som kronisk sinnssyk.

Forlag Vidarforl.

Utgivelsesår 2012

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt sted Norge

Omtalt person Marta Steinsvik

Veldig interessant biografi om ei bemerkelsesverdig og stridbar dame. Litt vel detaljert til tider, men det er såpass mykje norsk historie og kulturhistorie at det er verdt lesinga. Og mykje nytt for meg: Marta Steinsvik var den første som omsette fleire sentrale verk til landsmål og ho var ein sers aktiv, omdiskutert og kjent debattant i og også utanfor Norge. Ho engasjerte seg m.a i overgrep mot psykatriske pasientar og i landssvikoppgjeret der ho i ettertid har fått rett i at det foregjekk omfattande mishandling og valdtektar av landssvikdømte i norske fengslar.

Mange foreldre trodde at lesing av fabler og folkeeventyr ville føre til fritenkning og gjøre barna til hedninger.
( I forbindelse med Peter Andreas Jensen utgave: Læsebok for Folkeskolen og Folkehjemmet i 1863.)

Det hersker en god del uvitenhet om hva landsmålet betød for begivenhetene rundt 1905... I den norske naturen fantes det, ifølge diktere som Garborg og Vinje, en gjengrodd inngang til en dypere forståelse av nasjonens identitet og sjel. Ivar Aasens arbeid med å skape et landsmål, og senere dikterens bruk av dette, bidro til å stake ut veien for en slik metaforståelse av norsk identitet. Uten en slik bevissthet hadde Norge neppe kunnet bli en selvstendig nasjon. Arne Garborg var inne på dette...