Kormesteren Sverre Valen

et fenomen i norsk musikkliv

Norsk bokforlag 2009 Innbundet

Boken handler om Sverre Valen og hans meritter og unike evner som musiker. I boken møter vi også privatpersonen Sverre og får vite om filosofien og følelsene bak suksessen.

Sverre Valen er flere ganger blitt karakterisert som en askeladd i norsk musikkliv. For hva kan ellers bringe et jentekor fra en provinsby opp i verdenstoppen? Internasjonal presse har mange ganger tatt i bruk superlativer om korene han har ført fram til seier i store korkonkurranser i inn- og utland. I 60 år har han arbeidet utrettelig for å få fram en varm, fyldig og homogen klang, slik han hører den indre tonen. Og alderen legger så visst ingen demper på entusiasmen; 84 år "gammel" hever han fortsatt taktstokken. Nå er hans liv og gjerning ført i pennen av Eivind Keyn og Tore Sognefest. I Kormesteren får vi også møte mennesket bak suksessen. Hvem er han, hva mener og tror han? Hva vil han med sitt liv?

Forlag Norsk bokforlag

Utgivelsesår 2009