Korallrev

Pax 1995 Innbundet

Romanens handling er lagt til Sri Lanka i begynnelsen av borgerkrigen. Forteller er kokken Triton, som 11 år gammel fikk plass som kjøkkengutt hos Mr. Salgado, en mild, litt forsiktig ungkar, utdannet marinbiolog. I Mr. Salgados hus kan Triton få utvikle seg og etter hvert utfolde sitt talent som matkunster. Dønningene av borgerkrigen som skal komme, er knapt hørbare i begynnelsen, men slår litt etter litt inn i romanen - til flukt er eneste utvei. Romanen ble nominert til Booker-prisen da den utkom i England i 1994.

Forlag Pax

• "Elskeren" av Marguerite Duras
  • "Madame Bovary - fra livet i provinsen" av Gustave Flaubert
  • "Den hemmelige historien" av Donna Tartt
  • "Mørkets hjerte" av Joseph Conrad
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Lasso rundt fru Luna" av Agnar Mykle
  • "Kjærlighet i koleraens tid" av Gabriel García Márquez