Kontraster

beretning om et mangfoldig liv

Aschehoug 2005 Innbundet

Erik Dammann startet den internasjonale bevegelsen Framtiden i våre hender etter å ha hoppet av en suksesskarriere som reklamemann. Han startet også forskningsprosjektet Alternativ Framtid og Forum for Systemdebatt. I tillegg har han skrevet 15 bøker, vært høvding på en sydhavsøy, rodd til København, haiket rundt på Cuba og vært på kidnapperjakt i India. Med humør, selvironi og alvor gir Erik Dammann et bilde av en mann som alltid har gitt alt, enten det gjaldt et samfunnsprosjekt eller en familieekspedisjon. Han forteller om suksessene og nedturene, og om det som for han er det gode liv. Men først og fremst er dette en beretning om en usvikelig tro på menneskets frihet og muligheter. Har personregister.

Mange har hørt om Erik Dammann, men få kjenner til hans mangfoldige liv i hele dets bredde. De fleste vet at han startet alternativbevegelsen «Framtiden i våre hender». Men at han har skrevet 15 bøker som omfatter alt fra eventyr og livsfilosofi til politiske debattbøker, eller at han og kona som 60-åringer har rodd til København, haiket rundt på Cuba og vært på kidnapperjakt i India - det er ikke fullt så kjent. Med humør og selvironi tegner Erik Dammann i denne boken et bilde av en mann som alltid har gitt alt, enten det gjaldt et samfunnsprosjekt eller en familieekspedisjon. Han forteller om suksessene og om nedturene, og om det som for ham er det gode liv. Men først og fremst er dette beretningen om en usvikelig tro på menneskets frihet og muligheter og et forsøk på å leve bevisst ut fra et konsekvent verdisyn.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203232459

EAN 9788203232459

Omtalt person Erik Dammann

... dette prosjektet som en siste sjanse til å få satt behovet for kursendring på dagsordenen, i en situasjon hvor visjonen om en menneskelig fremtid var i ferd med å drukne i konkurransen om penger, moter og trender, og hvor folk flest syntes å godta at fremtiden ikke lenger skal ligge i våre hender, men styres av internasjonale kapitalinteresser og deres institusjoner.