Konstitusjonelt demokrati

Fagbokforlaget 2008 Heftet

I denne boken fremstilles Norges konstitusjon i lys av sentrale prinsipper og komparativt materiale. Forfatterens utgangspunkt for boken er at statsforfatningsretten handler om våre felles politiske anliggender i vår egen tid og vår egen verden, og hvordan vi kan eller bør styre disse. Boken passer for studenter i jus og samfunnsvitenskap, samt personer med interesse for konstitusjonelle spørsmål. Boken har paragrafhenvisninger til den norske grunnloven. Med litteraturliste, domsregister og stikkordregister.

Årstall som 1814 og 1905 viser at Norge har en stolt konstitusjonell tradisjon. Men både for den konstitusjonelle rett og for den offentlige debatt kan tradisjon også være en hemsko. Norgeshistorien blir lett den eneste målestokk, og de konstitusjonelle utfordringene i vår egen tid er ofte dårlig forstått. Samtidig har det skjedd konstitusjonelle revolusjoner i store deler av verden. I mange land er den nasjonale konstitusjonen et viktig virkemiddel i arbeidet med å bygge demokratier, i andre pågår det arbeid med konstitusjonell reform med sikte på bedre demokrati, klarere ansvar og sterkere rettigheter. Europeisk integrasjon byr på store utfordringer også for oss. Det er på tide å sette Norges konstitusjonelle regler og institusjoner inn i et komparativt perspektiv. Boken vil samtidig legge vekt på konstitusjonelle prinsipper som vi har felles med andre land. Spenningen og samspillet mellom konstitusjon og flertallsstyre står sentralt. Debatten om såkalt «rettsliggjøring» har lagt nye dimensjoner til debatten. Boken retter seg mot en offentlighet med interesse for politiske og konstitusjonelle spørsmål, og mot studenter i jus og samfunnsvitenskap..

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008

Tildelt litteraturpris Arthur Holmeslands pris for sakprosa 2005 Fagbokprisen 2005

• "Fast eiendoms rettsforhold" av Thor Falkanger
  • "Avtalerett" av Geir Woxholth