KonspiraNorge

Humanist forlag 2017 Heftet

«Israel stod bak terroren 22. juli!»

«Amerikanerne sprengte selv World Trade Center!»

«Politikerne prøver å snikislamisere Europa!»

Dette er påstander som jevnlig dukker opp i norske nettdebatter. Konspirasjonsteorier tilbyr en sammenhengende verdensforståelse der tilsynelatende tilfeldige hendelser egentlig er del av en ond plan, som mektige grupper jobber i det skjulte for å fremme.

Denne boken tar for seg det norske konspirasjonslandskapet. Her blandes urgamle forestillinger med ideer lånt fra amerikanske høyreekstremister.

Konspirasjonsteorier har ført tilhengere av alternativ medisin over i holocaustbenektelse og fått kjente samfunnsdebattanter til å mene at det bør forskes på jødemakt. Eurabiaforestillingene som inspirerte massemorderen Anders Behring Breivik lever i beste velgående.

John Færseth viser her hvordan mistro til medier, politikk og vitenskap kan undergrave det demokratiske systemet og i verste fall føre til vold og terror.

Boken er oppdatert og utvidet med et nytt kapittel.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2017

En real motvekt til konspirasjonsteoriene på nettet!

John Færseth (f. 1972) har en bakgrunn som medielærer, forfatter og frilandsskribent, og han er utdannet medieviter fra UiO. På boka vaskeseddel kan jeg dessuten lese at han har flere studieopphold fra Balkan og Russland bak seg, og at han er en aktiv bidragsyter til nettstedet Vepsen (se f.eks. artikkelen "Halldals konspirasjoner" som ble publisert 24.09.2013) og til tidsskriftet Humanist. "Han har vært opptatt av konspirasjonsteorier og ekstremisme i flere år ... og regnes som en av Norges fremste eksperter på konspirasjonsteorier, og blir ofte hentet inn som ekspertkommentator på området. Dette er hans første bok." (sitat fra bokas vaskeseddel)

Jevnlig presenteres vi for ulike påstander som at Israel sto bak terrorhandlingene i Oslo og på Utøya i 2011, at amerikanerne selv sprengte World Trade Center i 2001 (for på den måten å få en unnskyldning til å invadere Irak og sikre seg tilgang til oljereservene der), at politikere og EU-byråkrater ønsker å snikislamisere Europa, at klimakrisen og finanskrisen er en bløff, at jødene er fremtidens verste fiender (godt støttet opp under av Sions Vise Protokoller), at Holocaust er en bløff, at Jens Stoltenberg egentlig er jøde osv. Det er faktisk ingen ende på alle de konspirasjonsteorier som verserer, og nettet er et ynglested for slike teorier.

(Resten av mitt innlegg kan leses på bloggen min.)

Her er avslutningen av innlegget/omtalen min:

Jeg har lest John Færseths bok "KonspiraNorge" med så stor interesse at det var helt umulig å legge boka fra seg før siste side var vendt. Endelig har det kommet et motsvar til alle konspirasjonsteoriene som jeg for min del har rukket å møte ved noen anledninger. Konspirasjonsteorier i sin mest outrerte form er så negativ, så selvforherligende, så ugjennomtrengelig for motargumenter og så arrogant at man like gjerne kan stå over diskusjonen. Når jeg har referert fra boka (på bloggen min), har jeg hatt store problemer med å begrense meg, men jeg understreker at boka inneholder så mye, mye mer. Blant annet har jeg ikke referert særlig mye fra konspirasjonsteoriene om islam og muslimenes plass i Europa. Her er det nesten bare å bytte ut ordet jøde med muslim, og trykke på repeat-knappen ... Historieløst, men sant.

Færseth har en autoritet innenfor konspirasjonsfeltet som det bare er å ta av seg hatten for. Her har han gravd dypt, funnet frem til det som er av konspirasjonsteorier "der ute i cyperspace", gitt faktaene som presenteres som sannheten en motvekt, tatt til motmæle og øst av sine kunnskaper. Jeg har stor beundring for hans prosjekt, som må ha krevd mye av ham. Han har intervjuet mange av de mest sentrale personene i det konspiratoriske Norge, og har stilt spørsmål på spørsmål på spørsmål ... Intervjuobjektene har fortalt villig vekk om sine overbevisninger, og dermed tegnes det er bilde av en verden som heldigvis er helt ukjent for de aller fleste av oss, men skremmende reell for dem som faktisk er overbevist. Som Færseth selv er sitert med på vaskeseddelen: det norske konspirasjonslandskapet er både komisk og skremmende.

Jeg anbefaler virkelig alle å lese denne boka! Det kan nemlig være greit å vite noe om dette når man kommer over konspirasjonsteorier - enten det er på nettet eller i samtaler med andre mennesker. "Jammen, det står jo på nettet!" er et argument jeg har blitt møtt med - som om det som står på nettet er sannere enn det man kan lese i avisen, i en bok, i et tidsskrift eller se på TV. Hvem som helst kan jo legge igjen hva som helst på nettet, og det at noen har skrevet noe om sine overbevisninger gjør det ikke til noe annet enn (enda) en meningsytring - verken mer eller mindre. Et stikkord er kildekritikk! Det som i alle fall er klart er at konspirasjonsteorier må bekjempes med fakta, slik at de ikke brer om seg og sluker våre ungdommer - uansett etnisk opprinnelse - inn i dette negative havet av mistenksomme teorier ...

Her gir jeg terningkast fem - et sterkt et! Og jeg gleder meg allerede til neste bok av John Færseth!

Omfattende informasjon om konspirasjonsteorier, miljøet og konspirasjonsteoretikere med mer til. Bra oppsummering og kildeliste.

En god gjennomgang av vanlige konspirasjonsteorier. Andre titler i samme gate jeg har lest fra dette forlaget har vært mer lekne og uhøytidelige og underholdende å lese, denne er dønn seriøs. Dette er kanskje en refleksjon av hvordan temaene har påvirket norsk samfunn på en helt annen måte de siste åra. Boka er allikevel ikke vanskelig å lese, men kan bli litt traurig. Moderne folkeopplysning, og absolutt å anbefale for de som ikke kjenner til disse teoriene fra før.

Spennende, interessant og aktuell. Les hele min omtale på ritaleser.com

Veldig god bok som anbefales å lese. Eneste problemet jeg hadde var at eboka jeg lånte på biblioteket hadde mange slurvefeil. En setning ble avbrutt på midten, bare for å finnes igjen på en annen side. Det samme skjedde med en paragraf. Skrivefeilene i sitatene teller jeg ikke med, for ellers ville de ikke vært ordentlige sitater. Det går greit å lese når du finner igjen de manglende halvdelene. Jeg anbefaler så å si alle å lese denne boka. Den omhandler konspirasjonsteorier som jeg har møtt opp gjennom oppveksten, og de blir stadig flere. Den beste måten å bekjempe konspirasjonsteorier på, er å tidlig innføre kildekritikk i skolen. Det er heller ikke for sent å bli bedre på det selv.

《Skrothøyre》 betegner her det politiske landskapet som begynner i ytterkantene av Fremskrittspartiet og ender et sted i psykiatrien.

Johathan Kay: konspirasjonsteoretikere lar seg vanskelig helbrede. Det man derimot kan gjøre, er å vaksinere andre og slik forhåpentligvis hindre at de blir smittet.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

• "Å sette verden i brann - en ateist skriver om Jesus" av Bjørn Stærk
  • "Norsk jihad - muslimske ekstremister blant oss" av Lars Akerhaug
  • "Ekstremismens kjennetegn - ansvar og motsvar" av Lars Gule
  • "Sinte hvite menn - de ensomme ulvenes terror" av Audhild Skoglund
  • "Vold og islam - samtaler med Houria Abdelouahed" av Adonis
  • "Hymne til friheten" av Flemming Rose
  • "Armageddon halleluja! - møter med politisk kristendom" av Dag Hoel
  • "Nynazister blant oss - på innsiden av den nye høyreekstremismen" av Harald S. Klungtveit
  • "Islam på norsk - moskeer og islamske organisasjoner i Norge" av Kari Vogt
  • "En norsk terrorist - portrett av den nye ekstremismen" av Lars Akerhaug
  • "Grill en kristen - svar på 20 vanskelige spørsmål" av Ingvild Hellenes
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug