Kongeparken

av (forfatter) og Tor Tveite (oversetter).

Pax 2007 Innbundet

Ari, en formuende mann i 40-årene, befinner seg på et pleiehjem ved Kongeparken etter å ha blitt lam fra halsen og ned i en ulykke. Han mistenker sin kone Anita for å ha blitt forelsket i en annen, og ved hjelp av penger og elektronikk bestemmer han seg for å gjøre noe med saken. På den andre siden av parken jobber 30 år gamle Verna som lærer. En dag ser hun en liten jente på lekeplassen i parken, og overmannes av sterke følelser. For å få kontakt med barnet, må hun også nærme seg barnets far. Over det hele våker den sjalu Ari. Han har installert et kamera for å kunne observere Anita når hun kommer gående til pleiehjemmet, men fanger inn alt som rører seg i Kongeparken. Gradvis flettes Aris og Vernas historier sammen mot en dramatisk slutt.

I det fineste rommet på et eksklusivt pleiehjem ved Kongeparken ligger Ari, en svært formuende mann i 40-årene som er blitt lam fra halsen og ned i en ulykke. Ari mistenker at hans vakre kone Anita har blitt forelsket i en annen og bestemmer seg for å gjøre noe med saken - ved hjelp av penger og elektronikk. På den andre siden av parken jobber trettiåringen Verna som lærer. Hun er med i et cd-romprosjekt, som skal rekonstruere skolens og parkens historie. Men det er den tragiske skjebnen til lærerinnen Saara på 1930-tallet som virkelig opptar henne. En dag ser Verna en liten jente på lekeplassen i parken, og blir overmannet av sterke følelser. Kan det kalles kjærlighet? For å få kontakt med barnet, må Verna også nærme seg barnets far. Gradvis flettes Aris og Vernas historier sammen mot en dramatisk slutt. Pirjo Hassinen er en av Finlands mest særpregede og kjente forfattere. Kongeparken ble nominert til Finlandia-prisen i 2004.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Finland

Jeg lurte på om det fantes menn her i landet som syklet mange kilometer på ubrøytede skogsbilveier bare for å høre denne lyden på kommunebiblioteket: når en kvinne, en bibliotekassistent, huker seg ned for å sette en bok på nederste hylle og det knaker stille idet beina folder seg sammen.

• "Stalins kyr" av Sofi Oksanen
  • "Salme ved reisens slutt" av Erik Fosnes Hansen