Kongen på fyllinga

tiden er inne til å slakte gjøkalven og væpne de rettferdige

av (forfatter) og Herman Willis (oversetter).

Aschehoug 2000 Innbundet

Romanen er gjennomsyret av hat til et dobbeltmoralsk Amerika representert ved den lille tyskættede byen Baker i Midtvesten. Romanens hovedperson, John Kaltenbrunner, har grunn til å hate. Helt fra han stakk hodet fram for første gang, er han blitt tråkket på og gjort til latter. Alle hans drømmer, hele hans nitidige arbeid på familiegården er blitt lagt i grus. Romanen handler om hvor langt et tilsynelatende sunt menneske kan gå når det i årevis må leve med sin fortvilelse i taushet. Debutroman.

Kongen på fyllinga er en burlesk og eksplosiv debutroman, gjennomsyret av hat til et dobbeltmoralsk Amerika representert ved den lille tyskættede byen baker i Midtvesten. Og romanens hovedperson, John Kaltenbrunner, har grunn til å hate. Helt siden han stakk hodet fram første gang, er han blitt tråkket på og gjort til latter. Alle hans drømmer, hele hans nitide arbeid på familiegården er blitt lagt i grus.
Tristan Egolf har skrevet en historie om hvor langt et tilsynelatende sunt menneske kan gå når det i årevis må leve med sin fortvilelse i taushet. Det er også en roman om en by der incest, blind vold, rasisme og sykelig religiøsitet florerer, for det meste i det stille. Og når kaoset endelig bryter løs, når de utstøtte og de undertrykte virkelig gjør seg gjeldende, er det som verdens undergang står for døren.
Kongen på fyllinga er blitt mottatt med strålende kritikker i en rekke land. Egolf blir berømmet både for sin særegne litterære stemme og sitt store forfattertalent.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203204593

EAN 9788203204593

Omtalt sted Nordlige Sentralstater

Sjeldent morsom!

Når han nå satt innen hørevidde av den jevne duren av rensebåndet og den gnissende pipingen fra rullevognene og roterende knivblader, følte han det som han var på vei inn i hvalfiskens buk. Det skremte ham ikke riktig så mye som det bekreftet påstandene fra forskjellige våpen- og jaktforkjempere som ukuelig hevdet at den fremgangsmåten som er nødvendig for å gi oss kjøtt på bordet, til syvende og sist får bandene med tungt bevæpnede troll som velter gjennom skogene som hensynsløse jaktlag, til å fremstå som ansvarsfulle humanister.

• "Seksognitti - en fortelling" av Kjell Ola Dahl
  • "Århundrets hvem hva hvor"
  • "Flukten" av Arthur Omre
  • "En stjerne ved navn Henry - første del av Siste opprulling" av Roddy Doyle