Kongen

en roman

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Gyldendal 2012 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Iran, 1800-tallet. I denne romanen følger vi Nader Shah, den mest berømte sjahen i Qajarfamilien. Det fortelles om bitre intriger og kamper, hvor den unge sjahen står mellom sin intrigante mor og sin fremskrittsvennlige vesir. Vi følger også miljøet rundt familien: hoffet, palasset, sjahens katter og de 230 haremskvinnene.

Kader Abdolahs nye roman, Kongen, er blant mye annet en fortelling om hvordan Persia på attenhundretallet åpnet dørene mot Vesten. Romanen følger landets hersker, Naser al-Din Shah - en tyrann, men også en foregangsmann - og familien og hoffet hans. Naser al-Din ble hersker som 17-åring, styrte landet i nesten femti år, og ble myrdet i 1896. Kongen er en sterk og dramatisk roman med solid bakgrunn i det historiske. Her fortelles det om intriger og kamper der den unge sjahen står mellom Mahdolia, sin intrigante mor, og Mirza Kibir, sin framskrittsvennlige vesir. Vesiren, sjahens rådgiver, var i virkeligheten Kader Abdolahs egen tippoldefar. Slik Huset ved moskeen gjorde, følger også denne nye romanen en familie og et miljø: hoffet, palasset og de 230 haremskvinnene. Og den viser Kader Abdolahs enestående evne til å holde sin leser engasjert, samtidig som hun faktisk lærer noe. Forfatterens bøker, med Huset ved moskeen i spissen, er blitt verdenssuksesser, og de er nå oversatt til 25 språk.

ISBN13 9788205426276

EAN 9788205426276

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Iran

Omtalt person Nasser al-Din, sjah av Iran, 1831-1896

Sønn, Perserrikets storhetstid er forbi. Omstendighetene har gjort meg til en svak konge. To store deler av landet har jeg måttet avstå til russerne, og det var som om de kappet av meg bena med en øks. Jeg tar med meg en uhelbredelig smerte i graven. Som du vet har britene tatt kontroll over vår kronjuvel Herat, for å hindre russerne i å ta seg frem til India. De ønsker å gi Herat til afghanerne for slik å kunne holde området under oppsikt. Sønn, gjør alt du kan for å vinne vårt dyrebare Herat tilbake. Ellers kommer Herat til å smerte deg i all evighet, og våre etterkommere vil aldri tilgi oss.

Kyros erobret hele verden. Han etterlot seg en leirtavle med følgende tekst i kileskrift: «Jeg er Kyros, verdens konge, den store kongen, den mektige kongen, konge i Babylon, konge i Sumer og Akkad, konge over de fire verdenshjørner.
Alle konger som sitter på tronen, fra den øverste sjø til den nederste sjø, og de som bor i fjerne områder, og kongene fra Vesten som bor i telt, brakte sine dyrebare skatter til meg. Og i Babylon kysset de mine føtter.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

• "Storm i Havana" av Leonardo Padura
  • "En familie fra Shiraz" av Simin Daneshvar
  • "Sendebudet Muhammad" av Kader Abdolah
  • "Historien om kvinnene i Bagdad - hentet fra Tusen og en natt" av Monica Wegling
  • "To år, åtte måneder og tjueåtte netter" av Salman Rushdie
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt