Kongen

en roman

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Gyldendal 2013 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Iran, 1800-tallet. I denne romanen følger vi Nader Shah, den mest berømte sjahen i Qajarfamilien. Det fortelles om bitre intriger og kamper, hvor den unge sjahen står mellom sin intrigante mor og sin fremskrittsvennlige vesir. Vi følger også miljøet rundt familien: hoffet, palasset, sjahens katter og de 230 haremskvinnene.

Fra forfatteren bak boksuksessen Huset ved moskeen, som lå 56 uker på norske bestselgerlister.

Kader Abdolahs nye roman, Kongen, er blant mye annet en fortelling om hvordan Persia på attenhundretallet åpnet dørene mot Vesten.
Romanen følger landets hersker, den fargerike Nasser al-Din Shah, som var en tyrann, men også en pioner og foregangsmann. Han elsket nye oppfinnelser, han skrev dikt og tok tusenvis av fotografier, og han håpet at hans eget land kunne preges av det beste i Vesten.
Kongen er en sterk og dramatisk roman med solid bakgrunn i det historiske. Her fortelles om bitre intriger og kamper, om familie, og om et miljø som består av både hoffet og palasset, av sjahens katter og 230 haremskvinner.
Som i Huset ved moskeen viser Kader Abdolah igjen en enestående evne til å engasjere leseren, samtidig som han formidler både kultur og historie.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205443655

EAN 9788205443655

Serie Gyldendal pocket

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Iran

Omtalt person Nasser al-Din, sjah av Iran, 1831-1896

Sønn, Perserrikets storhetstid er forbi. Omstendighetene har gjort meg til en svak konge. To store deler av landet har jeg måttet avstå til russerne, og det var som om de kappet av meg bena med en øks. Jeg tar med meg en uhelbredelig smerte i graven. Som du vet har britene tatt kontroll over vår kronjuvel Herat, for å hindre russerne i å ta seg frem til India. De ønsker å gi Herat til afghanerne for slik å kunne holde området under oppsikt. Sønn, gjør alt du kan for å vinne vårt dyrebare Herat tilbake. Ellers kommer Herat til å smerte deg i all evighet, og våre etterkommere vil aldri tilgi oss.

Kyros erobret hele verden. Han etterlot seg en leirtavle med følgende tekst i kileskrift: «Jeg er Kyros, verdens konge, den store kongen, den mektige kongen, konge i Babylon, konge i Sumer og Akkad, konge over de fire verdenshjørner.
Alle konger som sitter på tronen, fra den øverste sjø til den nederste sjø, og de som bor i fjerne områder, og kongene fra Vesten som bor i telt, brakte sine dyrebare skatter til meg. Og i Babylon kysset de mine føtter.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

• "Storm i Havana" av Leonardo Padura
  • "En familie fra Shiraz" av Simin Daneshvar
  • "Sendebudet Muhammad" av Kader Abdolah
  • "Historien om kvinnene i Bagdad - hentet fra Tusen og en natt" av Monica Wegling
  • "To år, åtte måneder og tjueåtte netter" av Salman Rushdie
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt