Kongemordet

av (forfatter) og Ellen Karine Berg (oversetter).

Piratforl. 2010 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

København, november 2001. Det er regjeringsvalg, og sosialdemokratene lider et kraftig nederlag. Finansminister Gert Jacobsen må gå av, mens partilederen beholder sin stilling. Etter hvert utvikler det seg en maktkamp mellom de to politikerne. Men romanen handler også om maktkampen på hjemmebane, mellom eksfinansministeren og Linda Lykke Jacobsen, hans kone gjennom tretti år. Frittstående oppfølger til Kronprinsessen.

Kongemordet starter valgkvelden 20. november 2001 - kvelden da sosialdemokratene går på et sviende regjeringsnederlag. Partilederen blir sittende, tross nederlaget. Dette er en roman om en nådeløs maktkamp mellom to menn i toppen av dansk politikk. Men den er også en roman om et umake ekteskap mellom en tidligere finansminister og den rappkjeftede arbeiderklassejenta Linda, som ser alt, men som er i ferd med å miste seg selv. Solgt i mer enn 125 000 eksemplarer i Danmark!

Forlag Piratforl.

Omtalt tid 2000-2009

Omtalt sted København

Mer eller mindre kronologisk oversikt over alle bøkene jeg leste i 2010 - mest for min egen del, men kanskje interessant for andre og? Barnebøker ikke inkludert, selv om jeg leser mange for sønnene mine. 2010 var året jeg oppdaget "Fables"(fantastiske tegneserier for voksne!), og det vises godt i lista. Årets opptur: "The help" og "The Guernsey literary and potato peel pie society". Begge ble plukket opp på flyplassen uten at jeg visste noe om bøkene på forhånd, og begge passet perfekt på reise. De er lettleste feel good-bøker, men med en alvorlig undertone. Årets nedtur: "Snøstorm og mandelduft" av Camilla Läckberg

Leste jammen mange bøker i fjor. Gøy å få en oversikt over hva jeg leste.

• "Dronningofferet" av Hanne-Vibeke Holst
  • "Kronprinsessen" av Hanne-Vibeke Holst