Kongelig slaveleir

historien om et terrorregime

av (forfatter) og Syphilia Morgenstierne (oversetter).

Fritt og vilt 2002 Innbundet

Kong Leopold II av Belgia annekterte i 1885 Kongo som sin personlige eiendom, og satte i gang en planmessig plyndring av landets verdifulle naturressurser med befolkningen som slavearbeidere og leiesoldater. Boken beskriver de grusomhetene som utspant seg mellom folkeslagene på 1900-tallet som en følge av disse hendelsene. Med litteraturliste.

Kong Leopold II av Belgia annekterte i 1885 Kongo som sin personlige eiendom, og satte straks i gang en planmessig plyndring av de naturressursene som på den tiden var mest verdifulle: rågummi og elfenben. Befolkningen ble brukt som slavearbeidere, med grusomme utpressingsmetoder dersom leveransene ikke svarte til utskrevet «skattenivå». Straffetoktene ble utført av svarte leiesoldater, organisert i private hærer i regi av belgiske konsesjonsfirmaer. Leisoldatene ble rekruttert fra andre stammesamfunn lenger vekk. Deres bestialitet ble inspirert av hvite overordnede gjennom blant annet streng kontroll med geværammunisjonen. Hver kule skulle dokumenteres brukt på riktig vis gjennom «kvittering» i form av en avkappet hånd. Leopold II.s regime satte traumatiske spor. I Europa lykkes han i å lure offentligheten trill rundt og fremstille det hele som et filantropisk prosjekt. Leopold II ble presset til å overføre Kongo til den belgiske stat i 1908, etter at grusomhetene var avslørt i verdenspressen. Denne boken var det mest sentrale verk i kampen mot den kongelige slaveleir i Kongo, som også rekrutterte 2-300 norske tjenestemenn mens utbyttingen foregikk. Hva de tenkte og hva de deltok i, fortelles her for første gang i en norsk bok.

Forlag Fritt og vilt

Utgivelsesår 2002

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Kongo, den demokratiske republikken

Omtalt person Leopold II

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.