Kong Olav V av Norge

monarkiet i en brytningstid

Cappelen 1992 Innbundet

I dagene etter kong Olavs død lærte folk noe viktig om seg selv, om enhet og fellesskap, om hva som samler. Vi lærte noe også om ham som alltid hadde samlet, aldri splittet. Om et menneske som var kommet oss underlig nær, enda den opphøyde rollen han fylte, også var omgitt av avstand. Hvem var han egentlig, og hvordan fikk han en så enestående posisjon i sitt eget folk? Hvilket innhold gav kong Olav til kongerollen, og hvordan avpasset han den til det morderne Norges krav og forventninger? Hva kan kong Olavs gjerning si oss om monarkiets livskraft i dag og i fremtiden? Illustrert.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788202129217

EAN 9788202129217

Omtalt person Olav V

• "Olav den hellige" av Lars Roar Langslet
  • "Olav - menneske og monark" av Jo Benkow
  • "Karl Johan - Jean Bernadotte - soldaten som ble konge" av Herman Lindqvist
  • "Dronningsagaen" av Vera Henriksen
  • "Trollbyen - roman" av Karsten Alnæs
  • "Roseanna - roman om en forbrytelse" av Maj Sjöwall
  • "Livet med Elizabeth og andre kongelige personer - historien om Tudor-dynastiet på den engelske tronen" av Richard Herrmann
  • "Kon-Tiki ekspedisjonen" av Thor Heyerdahl
  • "Døden tar buss - roman om en forbrytelse" av Maj Sjöwall