Kommer aldri mer tilbake

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Front forl. 2012 Innbundet

Mike og Ylva Zetterberg bor med sin datter i en villa like utenfor Helsingborg. En dag kommer ikke Ylva hjem fra jobben, og ettersom tiden går, må Mike innse at det har hendt henne noe grusomt. Og sakte, men sikkert må han takle sorgen og gå videre. I mellomtiden sitter Ylva i en kjeller i nabohuset, der hun mishandles seksuelt og psykisk. Kidnapperne har satt opp et overvåkningskamera mot huset hennes, og ettersom dagene, ukene og månedene går, må Ylva se på at livet til ektemannen og datteren langsomt normaliseres. Dette er en thriller om hevn, sorg, sinne og avmektighet. Og den rokker ved vårt verste mareritt, at vi er erstattelige, også for dem som elsker oss. At tiden heler alle sår, får en ny, bittersøt smak i denne nervepirrende romanen. Hans Koppel er pseudonym den svenske barnebokforfatteren Petter Lidbeck bruker når han skriver for voksne.

Forlag Front forl.

Genre Thrillere

Omtalt sted Sverige

For å holde ut fornedrelse og stadige overgrep,lærer offeret å distansere seg fra sin egen kropp..Det er ikke hun som utnyttes,det er en annen.Kroppen blir et skall som ikke har noe med henne å gjøre. Denne ytterste formen for selvforakt kan med tiden vokse seg så sterk at kvinnen aldri mer finner tilbake til sitt virkelige jeg.

Nesten alle kvinner som tvinges inn i prostitusjon,forteller om innledende vold og voldtekt fra halliken. Med volden etableres det et tydelig maktforhold, og gjerningsmannen bryter effektivt ned den motstand offeret gjør til å begynne med. Alle som har vært utsatt for vold eller trusler om vold, vet hvilke vidtrekkende psykiske konsekvenser det fører med seg. Vold er maktens tydligste språk.

Kunstinteressen blant rikfolk overgikk Jørgens forstand. Hva var det, annet enn fåfengte forsøk på å kjøpe seg fri? Det var slik de distanserte seg fra dem som ikke hadde råd eller mulighet.

Kvinner som setter seg spesielt mye til motverge, sultes. For lite mat reduserer motstandsevnen drastisk. Kvinnen orker til slutt ikke å kjempe imot, uansett hva hun utsettes for.

Barn skal ikke spise sprit, sa Sanna.

• "Verre enn døden" av Sophie Hannah
  • "Blikket fanger" av Sophie Hannah
  • "Håpefulle hjerte - en Kristian Swane-krim" av Jakob Knudsen
  • "Blod vil ha blod" av Benni Bødker
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Ekteskapspakten" av Michelle Richmond
  • "Etter Ruth" av Nicola Rayner