Komedie i moll

fortelling

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Press 2012 E-bok

Boka gir et portrett av forholdet mellom det unge nederlandske ekteparet Wim og Marie, og jøden Nico som skjuler seg hos dem. Boka regnes som en av de første betydelige europeiske romanene som reflekterte erfaringene fra holocaust.

Komedie i moll ble første gang utgitt i Amsterdam i 1947 og var da en av de første europeiske romanene som konfronterte Holocaust-erfaringen: en tragikomisk og samtidig vakker og lavmælt fortelling om forholdet mellom et ungt nederlandsk ektepar og den aldrende jøden de har sagt seg villige til å skjule; en ekte klassiker i det lille formatet. Boka er et stillferdig kammerspill om et alminnelig nederlandsk ektepar, Wim og Marie, som skjuler en middelaldrende jøde, Nico under krigen. Like fullt er de nødt til å håndtere tragedien ved hjelp av hverdagens høflige og forsiktige virkemidler. Når Nico blir alvorlig syk av en vanlig lungeinfeksjon, settes hele den besynderlige situasjonen på spissen. Komedie i moll er en roman om maktesløshet, motstand og menneskelighet. Hans Keilson debuterte opprinnelig som romanforfatter i Tyskland i 1933, men emigrerte til Nederland i 1936 som følge av nazistenes jødeforfølgelser. Han overlevde krigen i skjul i Nederland, men mistet begge sine foreldre i Auschwitz. Etter 1945 spesialiserte Keilson seg som psykiater på holocaust-overlevende, og skrev blant annet et av de viktigste vitenskapelige verkene om traumer og senskader hos barn etter krig. Den siste av sine romaner skrev forfatteren i 1959.

Forlag Press

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Nederland

Mollstemt forfatterskap som ikke bør gå i glemmeboka

Hva som egentlig påkalte min oppmerksomhet da jeg oppdaget denne lille boka, er jeg ikke helt sikker på. Jeg hadde jo aldri hørt om forfatteren og heller ikke om boka, før den plutselig sto der - litt ekstra profilert i en Ark-butikk tidligere denne uka. Den noe spesielle tittelen og et tiltalende ytre på boka fikk meg i alle fall til å ønske å lese baksideteksten. Ordene "et glemt mesterverk fra det 20. århundre", "en av de første betydelige europeiske romanene som reflekterte erfaringene fra holocaust" og "en ekte klassiker i det lille formatet", fikk meg til å tenke at dette er en slik bok jeg nødig ønsker å gå glipp av. Og når The Financial Times at på til har uttalt at "Etter tusenvis av romaner om holocaust kommer endelig en - en av de få - som virkelig utvider vår forståelse", ja, da var jeg ikke sen om å innse at dette var en slik bok jeg rett og slett måtte ha!

Men aller først: hvem er egentlig Hans Keilson? På Wikipedia kan jeg lese at Keilson (f. 1909 d. 2011) var en jødisk-tysk-nederlandsk romanforfatter, poet, psykoanalytiker og barnepsykiater. Aller best kjent er han for sine noveller med handling fra andre verdenskrig, en krig hvor han selv var et aktivt medlem av den nederlandske motstandsbevegelsen. Hans arbeid etter krigen har for en stor del bestått i å arbeide med krigstraumatiserte barn - holocaust-overlevende. Dette skrev han et vitenskapelig verk om - altså om traumer og senskader hos barn - som utkom i 1959, og dette anses som en av de viktigste på dette området selv i dag. Boka "Komedie i moll" utkom for første gang i 1947 på tysk med tittelen "Komödie in Moll".

Hans Keilson debuterte opprinnelig som romanforfatter i Tyskland i 1933, men emigrerte til Nederland i 1936 pga. de pågående jødeforfølgelsene i Tyskland, kan jeg lese på bokas smussomslag. Han overlevde krigen ved å leve i skjul. Foreldrene døde i likhet med så altfor mange andre i Auschwitz ...

Det som har revitalisert Hans Keilsons forfatterskap er at han i 2008 mottok Tysklands prestisjefylte Welt litteraturpris. Dette for et forfatterskap som "helt ned til dens dypeste psykologiske og åndelige forgreininger har utforsket den destruktive impulsen i det 20. århundre". Keilsons forsinkede litterære gjennombrudd kom altså da han nærmet seg 100 år, og rett før han døde - i en alder av 102 år - ble "Komedie i moll" nominert til National Book Critics´Circle Award som beste roman utgitt i USA i 2010.

Handlingen i "Komedie i moll" er meget enkel. Det handler om det nygifte ekteparet Wim og Marie som bor i Amsterdam, og som deltar i motstandskampen mot nazistene. En del av motstandskampen innebærer å ta i mot jøder på flukt fra nazistene, og dette er bakgrunnen for at deres og jøden Nicos veier krysses. Ekteparet skjuler ham på et kvistværelse, og der sørger de for at han får det han trenger for å overleve. Risikoen for å bli oppdaget henger hele tiden over dem, og de er helt på det rene med at selv det minste feiltrinn kan få fatale konsekvenser. Og dette på tross av at alle de kjenner og menneskene i den gata de bor i, må betegnes som "snille" mennesker. Men man vet aldri når Gestapo slår til, og ingen vet hvor lenge man kan utholde tortur uten å røpe hemmeligheter som dette. Til slutt skal det imidlertid vise seg at det slett ikke er ytre farer som er mest påtrengende. Nico blir alvorlig syk, og det er noe så banalt som en lungeinfeksjon som har rammet ham. Dermed kommer det hele på spissen - sammen med en maktesløshet som stiller alt vi forbinder med menneskelighet og respekt helt på hodet.

Denne kortromanen er nokså annerledes bygget opp enn det i alle fall jeg er vant til. På en måte får vi hele "fasiten" eller utgangen av historien presentert allerede i første kapittel, mens resten av romanen handler om hvordan man kom dit. Nederlenderne var blant de mest ivrige i hele Europa til å hjelpe jøder på flukt, og sånn sett handler denne romanen også om noe mer enn denne lille historien. I Amsterdam ble det å skjule jøder fra nazistenes jakt til og med satt i system. Og takket være dette hjertelaget for et folk som nazistene ønsket å utrydde fra jordens overflate, overlevde bl.a. forfatteren selv. I den konteksten blir "Komedie i moll" ekstra sterkt.

Mens jeg har jobbet med denne omtalen, har jeg forsøkt å finne ut om noen profesjonelle bokanmeldere har omtalt boka tidligere - uten å finne noe som helst. Dette overrasket meg! Denne boka fortjener virkelig å få mer oppmerksomhet! Selv har jeg vurdert boka til terningkast fem, og ved denne vurderingen er det både handlingen og det språklige jeg har sett hen til.

Fantastisk godt skrevet, blir i tankene lenge.

Skremmende god

Det ble problemer. Selvsagt, overalt hvor mennesker lever sammen, er det problemer. De er som små tidsinnstilte bomber som ble lagt ut i fjerne tider. Som regel eksploderer de i øyeblikk da man tror at alt er i den skjønneste orden. Pang! Et knall, man blir overrasket, skremt og lett irritert. Problemer er plagsomme fordi de kommer overraskende og man må anstrenge seg. Folk som påstår at de ser et problem "komme", ligner dem som hører gresset gro.

De bøkene jeg rakk å lese i det Herrens år 2012.

Bøker eg ikkke eig

• "Motstanderens død - roman" av Hans Keilson
  • "Mare - roman" av Kristin Sørsdal
  • "Sang til den storm som skal komme" av Peter Fröberg Idling
  • "Over mennesker - roman" av Juli Zeh
  • "Oppdateringar frå lykkelandet - røff guide til samtidslitteraturen" av Marta Norheim
  • "Parallelle historier - bind III" av Péter Nádas
  • "Heimfall - ei juleforteljing" av Eirik Ingebrigtsen