Kom ikkje inn i mitt hus

Samlaget 2012 Innbundet

Andre bok i Vassbygda-trilogien.

Berre ein siste, liten trassig landsby i nordvest klamrar seg til nynorsken. Resten av landet held seg til bokmål og engelsk. Bendik Uføre veddar huset sitt på at han skal få heile det norske folket til å samle på nynorske diktarkort. Det skal han greie med hjelp av makelause premiar og Enella Frø, ei dame som har forlese seg på dikt og som er sterkt plaga av tankesprang. Snart vekker dei nynorske diktarkorta harme og glede og tjuvar over heile landet. Austlendingane held krisemøte og ein minister i regjeringa må ta sin globus og gå.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2012

Omtalt sted Vestlandet

Språk Nynorsk

Andre bok i trilogien om Vassbygdi/a er Kom ikkje inn i mitt hus. Bendik Uføre og Sylvia fortset kampen mellom i- og a-målet, men legg til sides striden for å laga samlekort med nynorske diktarar. Det skapar uro i det bokmålske landet vårt. Ein Duun-demonstrant brenn seg sjølv i protest, utanriksministaren må gå, og jammen slår ikkje bokmålsfolket attende med å gjera ein av sine eigne diktarar til martyr. I tillegg møter Uføre sin største motstand til no, ein bokmålsmann minst like utkropen som Uføre sjølv.

Eg synes Kom ikkje inn i mitt hus fungerer hakket betre enn Når ein først skal skyte nokon. Karakterane er meir sympatiske denne gong, sjølv om den beiske humoren og dei abuserde situasjonane er like bitande som sist. Persongalleriet vert òg noko mindre, og ein vert betre kjent med Uføre, Sylvia og dei andre i Vassbygdi/a. I tillegg er boki på mange måtar ein hyllest til nynorske lyrikarar - det er ikkje utan grunn at Tor Jonsson prydar framsida. Her finn ein sitat, tankesprang og refleksjonar kring dikt og diktarar - og sjølv om for mykje diktlesing kan visa seg å vera skadeleg, er akkurat nok mengd både ynskjeleg og naudsynt.

Der var han nok framme ved den avgjerande skilnaden mellom diktarar og
monster: ordlegging mot øydelegging.
Arnfinn Kolerud, Kom ikkje inn i mitt hus

(fyrst publisert her)

NRKs litteraturredaksjon kåret Norges morsomste bøker i 2012, og da kom den første boka i den såkalte Vassbygda-trilogien som en av ti titler på finalelista. Kolerud har tydeligvis klart å skaffe seg en gjeng med tilhengere, og få ting er jo hyggeligere enn det! Denne boka er altså nr 2 i en trilogi, og flere av personene har vi møtt før. Hovedpersonen er nok Bendik Uføre. Uføre bor i Vassbygda, den siste nynorskbygda i landet. Men bygda er splitta mellom de som vi ha a-endinger og de som vil ha i-endinger. Derfor kjører Uføre en Toyoti, mens hans nemesis Sylvia kjører rundt i en Auda. Uføre er en mann med mange prosjekter! I denne boka er ett av dem å fremme bruken av offentlige skjemaer på nynorsk. Han sniker seg for eksempel inn på diverse offentlige kontorer og drysser støv over bokmålsskjemaene. Han overtaler mora på 76 til å søke markedsføringsutdanning i Sarpsborg for at de skal få brukt søknadsskjemaer på nynorsk. Og han setter i gang et stort prosjekt med å lage samlekort med nynorske diktere. Så har vi Enella Frø, som er overfølsom og sliter med at hun tenker og assosierer for mye. Derfor får hun ikke lov av legen å lese mer enn ett dikt per dag. Allikevel takker hun ja til å være med i gruppa som lager de nynorske diktkorta.

Som dere skjønner er denne boka full av absurde folk og hendelser. Men boka har ikke bare språklig humor og pussigheter, den er også underfundig og empatisk i sin behandling av alle disse menneskene som balanserer litt på kanten av samfunnet. Kolerud er perfekt for alle som vil ha noe morsomt, feks. de som Hundreåringen…. Ta gjerne med Internasjonalen av Gunnar Kopperud samtidig!

Der var han nok framme ved den avgjerande skilnaden mellom diktarar og monster: ordlegging mot øydelegging.

-Eg har ingen kjærast.
-Nei. Men om du les dikt, aukar sjansen for å få det.

Ivar Aasen hadde gått minst like langt som Amundsen, stega hans var uegoistiske, han ønskte ikkje namnet sitt i historieboka, men i ordboka. Amundsen heldt berre seg sjølv i live. Aasen heldt liv i eit heilt språk. Derfor skulle ein geispe av Amundsen og måpe av Aasen.

-Det står kake i omnen, ropte mora.
Det var ein særs lovande start på ein samtale [...]

Når eg ser eit tastatur begynner eg å klø. Du har kanskje sett at dei tre bokstavane k, l, ø står etter kvarandre på tastaturet, frå høgre langfinger og utover, for dei som skriv med alle fingrane.

• "Når ein først skal skyte nokon - første roman av tre" av Arnfinn Kolerud
  • "Om noko skulle skje - roman" av Ragnar Hovland
  • "Snille hunder kommer ikke til Sydpolen - roman" av Hans-Olav Thyvold
  • "Harpa" av A. Audhild Solberg
  • "Skår - tredagersroman" av Tommi Kinnunen
  • "Humlefangeren - roman" av Janne Stigen Drangsholt
  • "Mot normalt" av Bjørn Hatterud
  • "Bokbussdetektiven og mysteriet med dei forsvunne bøkene - roman" av Ian Sansom
  • "Se til venstre" av Lisa Genova
  • "Soga om vêret" av Bergsveinn Birgisson
  • "Armenia, Albania, Argentina - roman" av Rønnaug Kleiva
  • "Kvinnen ved 1000 grader - Herbjörg María Björnsson forteller" av Hallgrímur Helgason