Kolbeinsøy

av (forfatter) og Bendik Østbye Johannessen (oppleser).

Vigmostad Bjørke 2021 Lydfil

Ny mesterlig roman fra kritikerfavoritt og Nordisk råd-nominerte Birgisson. En mann bestemmer seg for å besøke sin deprimerte venn som er innlagt på psykiatrisk avdeling. De begynner å snakke sammen og plukke opp vennskapstråden, men blir stadig avbrutt av den ansvarshavende sykepleieren. De bestemmer seg da for å flykte sammen, men det viser seg snart at de blir forfulgt av den sinte pleieren. Det utvikler seg til en heftig jakt som ender med at de overmanner kvinnen og reiser videre med henne bundet bak i bilen. Flukten fra sivilisasjonen blir stadig mer utfordrende, og de to vennene må søke mot avsidesliggende strøk for fortsatt å kunne være sammen. De setter de kurs mot den ytterste øya i nord som tilhører Island - Kolbeinsøy - stadig med den aggressive sykepleieren som reisefølge.

«Absurd og vakkert om tungt tema.» «Bergsveinn Birgissons Kolbeinsøy har blitt en vakker liten roman om å leve med depresjon og angst.» «Om livet og hvordan vi lever med de demonene vi ikke klarer å kvitte oss med. Bergsveinn Birgissons Kolbeinsøy er blitt en vakker, liten roman om å leve med depresjon og angst, som krever en god del av leseren. Det lille persongalleriet i Kolbeinsøy er i en klasse for seg.» [Terningkast 5] Kristin Hartvedt, Bok365 (blant årets beste bøker)
«... du får tre i ett. For det første en sår bok om depresjon. For det andre en absurd reisefortelling. Og for det tredje en kritikk av tidsånden. Alt dette skulle man egentlig ikke tro det var plass til i en så liten roman, men så har vel islendingene for lengst bevist at i litteratu.ren er det ikke størrelsen det kommer an på.» Mímir Kristjánsson, Klassekampen
«Kolbeinsøy er en roman bortenfor det meste jeg har lest. Bergsveinn Birgisson har en penn og ei fortellerstemme langt utenfor allfarvei. Jeg blir neppe ferdig med Kolbeinsøy på ei god stund.» Tor Hammerø, Nettavisen

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2021