Kokkelære

den store kokeboka

av (forfatter) og Ingvar Eriksson (illustratør).

Forlaget Press 2015 Innbundet

Har du noen gang drømt om å kunne lage mat som en profesjonell kokk? Beherske det de kan, kjenne til deres hemmeligheter, få tilgang til kokkenes kunnskaper, oppskrifter, tips og råd. Med Kokkelære kan du endelig realisere denne drømmen. Med over 1000 oppskrifter fordelt på over 50 kapitler er Tom Victor Gausdals nye store kokebok en av de mest allsidige og nyttige kokebøkene noensinne utgitt på norsk, og en begivenhet for alle matinteresserte.

Kokkelære dekker alle sider av matlagingen, hele veien med vekt hvordan kunnskapen kan fungere for deg hjemme på kjøkkenet. Hvert av kapitlene er innholdsrike som en vanlig kokebok: I Kokkelære finner du for eksempel hele 44 forskjellige måter å tilberede poteter på - eller oppskrifter på nesten 150 forskjellige varme og kalde sauser til alle tenkelige retter og bruksområder. Her gir Tom Victor deg alle de tipsene du trenger for å tilberede fugl, fisk, kjøtt eller vilt slik proffene gjør det. Her får du framgangsmåter for safting og sylting, for tørking og salting, for bakst og konditorkunst, for petits fours og konfekt, for skum, strø og geleer. Prinsippet er ganske enkelt: Behersker du det som står i denne boka, er du en fullbefaren kokk.

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2015

Kokkelære kan sies å være den nye "Rutete kokeboken". Gausdal har her samlet et plethora av oppskrifter; norske og tradisjonelle, moderne, og "importerte" (italienske, franske, asiatiske, osv.).

Boken har et enormt antall oppskrifter og klarer etter min mening å holde balansen mellom å tilstrekkelig beskrive teknikker brukt og holde tilbake på oppskriftslengden. Det gjør det kjapt og lett for leseren å hente ut en gitt oppskrift.

Ved siden av alle oppskriftene, og kanskje like viktig, har Gausdal skrevet råd om hvordan man bør jobbe på kjøkkenet og hva slags utstyr man bør anskaffe. Dette, og resten av helheten, gjør dette etter min mening en veldig god bok for både den nye, men og den vandte kokken.

Fantastisk bok! En klassiker. Den er ikke på nybegynner nivå, så den krever litt med tanke på utførelsen. Jeg har bare lest boken og ikke laget maten, men ser på oppskriftene at de er lite detaljerte. Ser også noen små skjønnhetsfeil i oppskriftene, men alt dette overskygges av veldig mange, spennende og orginale oppskrifter! Mye som jeg aldri har hørt om, og også veldig kreative måter å tilberede ting på. Veldig bra informasjon i starten av hvert kapittel - lærte mye.

• "Fiskekokeboka" av Tom Victor Gausdal
  • "Iskremfabrikken - brødrene Hellstrøms beste desserter" av Eyvind Hellstrøm
  • "Enkle & perfekte menyer" av Eyvind Hellstrøm
  • "Norsk husmannskost" av Tom Victor Gausdal
  • "Morten Schakenda om boller, brød og tilfeldigheter fra Bakeriet i Lom" av John Rørdam
  • "Trines mat - favoritter og ukemenyer fra Norges største matblogger" av Trine Sandberg
  • "Nådeløse nordmenn - statspolitiet 1941-1945" av Eirik Veum
  • "Familiekokeboka" av Ole Martin Alfsen