Kok & stek

lær deg alle de beste teknikkene

av (utgiver) og Paul Paiewonsky (illustratør).

Gursli Berg 2016 Innbundet

«Kok & stek» viser hvordan du får et perfekt resultat når du varmebehandler grønnsaker, frukt, fisk og kjøtt. Det er mange måter å koke og steke på, og her får vi presentert de viktigste prosessene for et vellykket resultat: Koking, posjering, blansjering, confitering, sous vide, pannesteking, braisering, ovnsteking, grilling og fritering. Hva skal til for at fisken får en gyllen brunfarge, samtidig som den er mør og saftig? Hvordan tilberede biffen uten at den blir uttørket og smakløs? Hva gjør du når du vil steke lammesteken eller oksekjøttet i ovnen i mange timer? Hvordan beholde grønnsakene friske og fargerike, selv etter en omgang i gryten? I tillegg til teknikker og forklaringer på grunnleggende framgangsmåter, inneholder boka oppskrifter på retter av alle slag. Her er det enkle framgangsmåter som gjør at du selv blir stjernen på kjøkkenet. Så enkelt, og så smakfullt.

«Kok & Stek» er i grunnen en komplett kokebok. Kan du det som står her, klarer du deg glimrende både i hverdagen og når det kalles til fest. Kok & Stek er kokeboka du selv ønsker deg, og drømmegaven til alle som er glad i å lage god mat! Den forrige boken, «Saus og kraft», ble en stor suksess. Det er blitt et standardverk for både profesjonelle og amatører.

"Boken får et velfortjent og solid terningkast 5." - Svein Lindin, vinofil.no

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2016

Tildelt litteraturpris Beste norske kokebok 2016

Det denne boka lærer deg er alle de viktigste teknikkene for varmebehandling av mat - "kort og godt koking og steking" (jf. forordet i boka, side 7)

Noe mat skal stekes på høy varme, annen mat på lav varme, i kortere eller lenger tid. Noe egner seg best for steking - annen mat for koking. Boka er ment som et oppslagsverk hver gang man er usikker på hva som vil gi det beste resultatet. Teknikkene er grunnleggende klassiske, og de kan brukes nær sagt uansett hvilke matretter man tenker å lage.

De som står bak boka er Jostein Medhus (han har hatt regien) og Marius Martinsen og Kristian Rønnestad (som har hatt hovedansvaret for foto og oppskrifter).

"God mat handler mye om lidenskap, hyggelig selskap og alle de gode samtalene som et godt måltid fører med seg. Vi håper Kok & Stek vil inspirere til mange smakfulle opplevelser." Skriver forfatterne av boka i forordet ... Jeg slutter meg uforbeholdent til dette!

Mange av budskapene i boka er klokkeklare og sterke, og gir en viktig påminnelse om hvorfor vi gjør hva. Som at kokingens formål er å bryte ned fibre og bindevev for at råvaren skal bli mør. Som viktigheten av å ha nok væske under hele kokeprosessen, og at det er en klar fordel med en vid kjele med god kontaktflate ... Vi vet det jo egentlig, men gjør vi alltid det som er rett likevel?

Boka inneholder et helt lass med supre tips i den helt eminente klassen. Hvordan lager man for eksempel en super base til en kjøttsuppe? Det er godt mulig at moren din kunne dette, men lærte du dette av henne? Var du interessert nok rett før du i 19-20-årsalderen flyttet fra barndomshjemmet? Jeg er redd for at det er store kunnskapshull mellom den generasjonen som laget tradisjonell mat fra bunnen av, og min generasjon som er mest opptatt av det italienske, indiske og tyrkiske kjøkkenet - kort sagt alt annet enn "kjedelig, norsk mat".

Når man har levd i noen år, dukker likevel interessen for ting man opplevde som barn, mirakuløst nok opp igjen. Men da er gjerne mor ikke lenger tilgjengelig. Derfor trenger vi bøker som "Kok & Stek", fordi de fyller et behov og et tomrom.

I alle fall - tilbake til kjøttsuppebasen: Man tager en svineknoke og så tilsetter man gulrot, purre, løk, hvitløk, fersk timian, helpepper og laurbærblad - og så selvsagt vann - og koker opp det hele. Oppskriften finner du på side 17 i boka!

Når man skal koke sjøkreps i kraft, kan det være greit å vite hvordan man skal gå frem for å lage denne kraften. På side 27 finner vi svaret. Jeg får vann i munnen bare av å lese oppskriften, for her er det mye godt! Har du aldri laget gnocchi fra bunnen av? Oppskriften i denne boka er så tilforlatelig enkel at jeg får lyst til å sette i gang med det samme! Laget moren din kålruletter da du var barn? Det gjorde min mor, og det er med beklagelse jeg må melde at jeg aldri har gjort et forsøk på å lage dem selv. Det får jeg lyst til å gjøre noe med når jeg leser oppskriften på side 47! Skrei med sandefjordsmør - her får du en fin oppskrift på side 52.

Står grønnsakene i kjøleskapet i fare for å gå ut på dato - f.eks. fordi du skal på ferie? Hvorfor ikke sylte dem?"De syltede grønnsakene bør stå i minimum to døgn. De passer utmerket til fiskeretter og salater. Uåpnet glass holder seg i to måneder. Åpnet glass bør brukes innen en måned." (side 60) Her er det dessuten oppskrift på hollondaise-saus, hvordan man kan servere kamskjell med sitron- og pepperrotmelk (skal smake himmelsk!), helstekt lammelår, et lass med desserter, grilltips etc.

Bak i boka er det samlet en rekke tilleggsoppskrifter - som hvordan du karamelliserer løk, hvordan du koker couscous, hvordan du lager rødvinssaus og wasabimajones, estragonsmør og aioli. Dessuten får du en innføring i teknikker som confitering (konservering av mat), blansjering (en måte å behandle råvarer på, som skal videreforedles senere - typisk behandling av sopp før frysing), posjering (betyr å koke uten å koke - maten trekker i væske like under kokepunktet), sous vide (handler om vacuumpakking av mat) m.m. Som du skjønner: boka er den reneste skattekiste!

• "Saus & kraft - sauseskolen" av Kulinarisk akademi
  • "Iskremfabrikken - brødrene Hellstrøms beste desserter" av Eyvind Hellstrøm
  • "Enkle & perfekte menyer" av Eyvind Hellstrøm
  • "Norsk mat og kultur - en reise i landet vårt" av Arne Brimi
  • "Kokebok for alle - fra boller til burritos" av Anne Gaarder Amland
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders
  • "Nytt rotfeste - roman" av Anne Karin Elstad
  • "Veiene møtes - roman" av Anne Karin Elstad