Kodemysteriet

Kagge 2020 Innbundet

Serien Blålys gir unge lesere spennende kriminalmysterier å løse, der Hanne Kristin Rohde får brukt all sin erfaring og kunnskap fra mange år som etterforsker i politiet.

Astrid skal på juleferie til farmors hjemby Brønnøysund i Nord-Norge. Der farmor egentlig bor når hun ikke flytter inn på Nordberg for å holde Astrids pappa litt i ørene. Selveste julenatten forsvinner et kors fra kirken i byen. En dyrebar skatt som allerede er reddet ut fra to kirkebranner. Farmor er opprørt. Det samme er alle andre på stedet. Da Astrid og farmor er ute og går tur, oppdager de at flere skulpturer er herjet med. Snart viser det seg at en rekke kunstverk er vandalisert rundt om i Nordland kulturpark. Den eller de som står bak ugjerningene, har lagt ut en kode. Astrid trygler pappa om å få invitere Yusuf nordover til dem i romjula. Snart dukker Yusuf opp og de to vennene er langt inni kodeknekking. Sammen med nye venner i Brønnøysund kommer de snart på sporet av noe høyst uventet.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Serie Blålys (5)

Genre Politi og detektiver Spenning

Omtalt sted Nordland

Denne gangen er Astrid, farmor og pappa på juleferie i Brønnøysund og her skjer det mye rart! De bor hos farmors søster som kalles Søs, hennes datter Line som er mor til Astrids søskenbarn Emma og Egil. På lille julaften stjeler noen et krusifiks fra kirken, det tagges på flere statuer og inne i en hule og de finner en boks med spraymaling... Og det er noe med Emma?

Spennende og fengende, men jeg er usikker på om det et pluss for fortellingene med de blå lysene Astrid ser, akkurat den delen står på stedet hvil gjennom alle bøkene synes jeg.

• "Gjengmysteriet" av Hanne Kristin Rohde
  • "Leirskolemysteriet" av Hanne Kristin Rohde