Kodeknekkere

fra hieroglyfer til hackere

av (forfatter) og Eirik Newth (gjendikter).

Gyldendal 2003 Innbundet

Boken forteller de hemmelige kodenes historie, fra oldtiden til fremtidens kvantedatamaskiner. Du får vite om noen av de mest kompliserte kodene mennesker har pønsket ut, og om de smarte personene som knekket dem. Har ordliste, oversikt over aktuelle nettsteder og register.

Røverspråk er kodespråk. Det samme er tekstmeldinger. Denne boken handler om hemmelige koder. Den er skrevet for unge lesere, men også voksne med kunnskapstørst kan ha glede av den. Så lenge mennesker har hatt behov for å holde noe hemmelig, har det vært laget koder. Kjærestepar har sendt skjulte meldinger til hverandre, militære ledere har brukt koder for å lure fienden. Her kan du lese om både de enkle og de kompliserte kodene, og om de smarte personene som klarte å knekke dem. Boken har tøffe bilder, nyttig kunnskapsstoff, rare fakta og adresser til nettsider.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205309111

EAN 9788205309111

Serie 10:12

Det er nå kun litt under 3 måneder igjen av 2016, så jeg synes det var på tide å starte en liste for 2017 med planlage prosjekt, og for å ha klar et sted å flytte over de jeg ikke rekker å bli ferdig med iår.