Kobrahjerte

Aschehoug 2019 E-bok

Året er 1965. Agathe er 16 år og begynner på musikklinjen på Nissen, men er mest opptatt av å bli voksen fort. Hun vil forstå hvorfor moren fikk et barn hun ikke ønsket seg. Hvorfor kusinen Madeleine er så mismodig, selv om hun er forlovet. Og hvordan det er å være Inger, bestevenninnen som ble utsatt for overgrep da hun var tretten år. Nøkkelen til kunnskap må ligge i å miste dyden, tror Agathe, og hun leter etter en passende kandidat.

Agathe får raskt mer kjærlighetserfaring enn hun hadde tenkt seg. Med nyervervet kunnskap kaster hun seg både inn i Oslos nye utelivsmiljøer og de store politiske diskusjonene på midten av 60-tallet. Men får de nye, overveldende erfaringene Agathe til å forstå seg selv, moren og venninnene bedre?

En frittstående fortsettelse av "Alle elsket moren din".

ISBN13 9788203364570

EAN 9788203364570

Omtalt tid 1960-1969

Toril Brekke skriver med et fantastisk gjennomført språk (jeg er interessert i litterære virkemidler, hvordan mennesker uttrykker seg og hvilken påvirkning variasjoner i språk har), forfatteren varierer språket i romanen etter hvordan, Agathe (hovedkarakteren), føler seg. Et eksempel er gjentakelser av adjektiv som forfatteren har brukt for å forsterke betydningen (eks. ...han snakket raskt, raskt) disse gjentakelsene blir mye brukt i starten (av "alle elsket moren din", boken som handler om Agathe fra hun er 5 til 12-13 år gammel) mens Agathe var ung, men etter hvert som hun blir eldre og får et bedre ordforråd brukes de sjeldnere. Når Agathe er usikker og føler seg liten bruker hun gjentagelser igjen fordi hun ikke føler seg tilpass med å bruke voksent språk i situasjonen.

• "Jeg vet meg et land" av Victoria Bø
  • "Egne rom - roman" av Line Baugstø
  • "Møt meg på museet" av Anne Youngson
  • "Tiden er ilden vi brenner i - roman" av Thomas Marco Blatt
  • "Ti minutters stillhet - rugbyspillerne som forsvant fra Mar del Plata" av Claudio Fava
  • "Dagen da min bestefar var helt - roman" av Paulus Hochgatterer
  • "Skjulte skatter" av Johnnie Alexander