Kobra

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

I 2011 blir det inngått en av topphemmelig avtale i Det hvite hus. Kokainindustrien skal knekkes, og mannen som skal lede det hele er tidligere sjef for CIAs avdeling for spesialoperasjoner, Paul Devereaux, også kjent som Kobra. Kokainkartellet blir påført det ene tapet etter det andre, og det fører til en jakt på mulige forrædere innad i kartellet, der også uskyldige blir rammet.

Ny internasjonal thriller fra Frederick Forsyth.

En utmagret tenåringsgutt dør alene i en møkkete krok av en fraflyttet boligblokk. Han har ingen anelse om at det skal bli startskuddet til en verdensomspennende aksjon. Og hvis han hadde visst det, ville han ha vært fullstendig likeglad. Det er det narkotikamisbruk gjør med unge sjeler.I 2011 blir det inngått en topphemmelig avtale i Det hvite hus. Kokainindustrien skal knekkes. Mannen som blir valgt til å lede aksjonen, er tidligere sjef for CIAs avdeling for spesialoperasjoner, Paul Devereaux, også kjent som Kobra. Som sin nestkommanderende velger han den eneste som noensinne har overlistet ham, vietnamveteranen og «tunnelrotten» Cal Dexter.Aksjonen er omhyggelig planlagt, og kampen føres på flere fronter ? i luften, til vanns og til lands. Kokainkartellet påføres det ene tapet etter det andre. Det fører til en intens jakt på mulige forrædere innad i kartellet, der også uskyldige går med i dragsuget. Kartellets kunder begynner å miste tålmodigheten, og det utløses til slutt full bandekrig på flere kontinenter.Frederick Forsyth ble verdenskjent da han utga sin første thriller, Sjakalen (norsk utgave 1971), som i dag regnes som en klassiker. Gyldendal har siden utgitt samtlige av hans bøker.

ISBN13 9788205405394

EAN 9788205405394

Genre Thrillere

Dette var ei bok etter mitt hjerte. Slike bøker "racer" jeg gjennom og blir gående å tenke veldig på dem etterpå. Så må jeg lese den på nytt i et helt annet tempo. Kjempespennende var den. Blir nok en av mine favoritter.

Paul Devereaux var ingen politiker. Det var derimot Jonathan Silver. Han visste at i politikken er det ikke virkeligheten som teller. Det som teller, er det som fremstår som virkelig for de lettlurte. Og det som fremstår som virkelig, blir markedsført av mediene og kjøpt av de lettlurte.

• "Drapslisten" av Frederick Forsyth
  • "Selvmordsparadigmet - hvordan politisk korrekthet ødelegger samfunnet" av Ole Jørgen Anfindsen
  • "Den serbiske morder" av Leif Davidsen
  • "Fjernkontroll" av Andy McNab