Knutby-koden

Gyldendal 2008 Innbundet

I 2004 ble hele Skandinavia rystet av tragedien i menigheten i Knutby: Pastor Helge Fossmos kone var skutt og drept, hans elskerinnes ektemann var hardt skadd. Sara Svensson ble dømt til tvungen psykiatrisk omsorg, mens Fossmo ble dømt til fengsel på livstid for delaktighet. Forfatteren har gått gjennom sakens fakta, snakket med mange av de innvolverte og finlest rettens vurderinger. I løpet av hundrevis av timer med Fossmo i fengslet, kommer de stadig tettere på sakens kjerne: Hvem sto bak tragedien?

En kriminalhistorie som langt overgår fiksjonen I 2004 ble hele Skandinavia rystet av tragedien i menigheten i Knutby: Pastor Helge Fossmos kone var skutt og drept, hans elskerinnes ektemann var hardt skadet. Kombinasjonen av maktbegjær, kåtskap, sjalusi og en blind vilje til å følge Guds ønsker hadde eksplodert. Eva Lundgren har tilbragt hundrevis av timer i fengselet sammen med den karismatiske, drapsdømte pastoren Helge Fossmo. Samtalene går i stadig tettere sirkler rundt sakens kjerne: Hvem sto bak tragedien?

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205384729

EAN 9788205384729

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Helge Fossmo

• "Dobbeltspill" av Rune Angell-Jacobsen
  • "Hvem hva hvor 2010" av Thomas Kolåsæter
  • "Herskapelige Norge - hotellene, restaurantene, eventyrene og klenodiene" av Toppen Bech
  • "La de små barn komme til meg - barns erfaringer med seksuelle og rituelle overgrep" av Eva Lundgren
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora
  • "Oppdagelsen av det nye land" av Helge Ingstad
  • "Genenes gåte" av Dag O. Hessen
  • "Jeg vet at man kan bli helt glad igjen - min historie" av Eli Rygg
  • "Operasjon Tortugas"
  • "Therese - mammas historie" av Inger-Lise Johannessen
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart
  • "Kvinnen i Isdalen - nytt lys over norgeshistoriens største kriminalgåte" av Dennis Zacher Aske