Knut Gribb : de hengtes forbund ; Knut Gribb : døden går ombord

av (forfatter), Gunnar Staalesen (forfatter), Sigurd Jansen (komponist) og Radioteatret (utgiver).

Lydbokforlaget og NRK 2006 CD

De hengtes forbund: Noen har brutt seg inn i Erkebispegården i Trondheim og stjålet spydodden som tok livet av Olav den Hellige. Knut Gribb aner hvem som står bak tyveriet. Døden går om bord: En ukjent ubåt lurer i kjølvannet av slagskipet "Deutschland", som er på vei mot Vestlandets fjorder med Adolf Hitler ombord. Knut Gribb og Finn Jerven får det farlige oppdraget å være førerens livvakter. Tilretteleggelse og regi: Nils Nordberg. I hovedrollene: Lasse Lindtner, Trond Brænne, Mads Ousdal, Gisken Armand, Jan Grønli, Finn Schau, Per Frisch, Per Egil Aske, Brit Elisabeth Haagensli, Ingar Helge Gimle m. fl.

Forlag Lydbokforlaget NRK

Utgivelsesår 2006

Format CD

Serie Krim og spenning fra Radioteatret

Genre Politi og detektiver Krim

To hørespill til er nå hørt ferdig! Morsom underholdning og flotte skuespillere som har sine faste roller i Knut Gribb sine hørespill.

Bakgrunnen for Eirik Ildahls hørespill "De hengtes forbund" er hentet fra Hitler og nazistene sin næring fra en rekke politiske og ideologiske strømninger i det tidlige 20.århundre. Blant de var det en nyvakt interesse for den gamle norrøne religion, det såkalte nyhedenskapet.
"Spydodden som drepte Olav den Hellige blir stjålet fra Erkebispegården i Trondheim. Knut Gribb aner med en gang hvem som har vært på ferde". Desperate og morderiske krefter jakter også på nasjonalklenodiet. Kan Knut Gribb klare å løse gåten også denne gangen?

Gunnar Staalesen har skrevet "Døden går om bord" som er basert på historien om seilasen til Adolf Hitler. Han seilte med slagskipet "Deutschland" til Norge i april 1934. Det var hans første utenlandsferd som tysk rikskansler, og besøket var uoffisielt. Først da han var reist hjem igjen ble det rapportert i avisene. I følge alle beretningene gikk han ikke i land, men der tar historikerne feil.
"Der Führer" var i land - han tok til og med inn på hotell "Union" i Øye, som er berømt for sine celebre gjester og sitt blå spøkelsesværelse. Og ikke nok med det, selveste Knut Gribb, hans arbeidskollega Finn Jerven og en viss major Quisling var også involvert i den hittil ukjente affæren som utspant seg i de norske fjordene. I hvert fall hvis vi skal tro Gunnar Staalesen, og det skal vi vel?

Jeg ønsker å lese mer nordisk litteratur innenfor disse sjangrene. Her har jeg lest altfor lite, og har dermed lite kunnskap til forfattere, så kom gjerne med forslag :)
Har bare med en bok for hver forfatter, slik at jeg kan få med flest mulig forfattere.

• "Knut Gribb - en vals med Den grønne redsel, og to andre hørespill" av Gunnar Staalesen
  • "Knut Gribb - djevlebjørnen fra Dauingmyra" av Jan H. Jensen
  • "Knut Gribb - dragens hale" av Jon Bing
  • "Spill i mørke" av Edith Ranum
  • "Knut Gribb - Thomas Ryers testamente, og 4 andre hørespill" av Gunnar Staalesen
  • "Knut Gribb - dødsguden fra Amazonas" av Tor Edvin Dahl
  • "Knut Gribb : sfærenes musikk ; Knut Gribb : gullets forbannelse" av Terje Emberland
  • "Knut Gribb : dødebokens vokter ; Knut Gribb : havdypets røst" av Eirik Ildahl
  • "Helgenen leker med ilden" av Leslie Charteris
  • "Radiogrøss 3" av Lucille Fletcher