Knokler i sanden

av (forfatter) og Jørn Roeim (oversetter).

Gyldendal 2013 E-bok

Djengis Khan har samlet Mongolia til ett rike, men møter ny motstand i vest. Hans medhjelpere der har blitt drept og alliansen er dermed brutt. Han bestemmer seg for å dele opp hæren, bruke sønnene som hærførere og sende dem ut i alle retninger. Samtidig må Djengis Khan velge hvem av sønnene som skal overta etter ham, før rivaliseringen dem imellom ødelegger alt han har oppnådd. Dette er den tredje boka om Djengis Khan og etterkommerne hans.

Djengis Khan har lykkes i å forene mongolstammene. Han har gått seierrik ut av den lange krigen mot kineserne, mongolenes eldste fiende. Men nye trusler oppstår på et annet hold. De mennene han sendte til rikene i vest, har ikke vendt tilbake, hans utsendinger er blitt myrdet. Den mongolske hæren blir sendt for å hevne fornærmelsen.
Det er deres lengste felttog noensinne. De må kjempe mot fiender som er sterkere enn noen andre de har møtt. Men Djengis Khan har valgt en vei som leder kun til seier eller til total undergang.
Djengis Khan har bestått prøven som kriger og leder. Nå stilles han overfor utfordringene i en ny sivilisasjon, med alt hva det innebærer. Hans sønner er blitt generaler. Og han må velge mellom dem før de ødelegger det han har bygd opp.
Gyldendal har tidligere utgitt de to første bøkene i serien om Djengis Khan: Ulven fra steppene og Buens mestere. Briten Conn Iggulden (f. 1971) har også skrevet fire historiske romaner om Julius Cæsar. Conn Igguldens bøker har toppet bestselgerlistene i England.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205434448

EAN 9788205434448

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Mongolia

Omtalt person Djengis Khan

Noen av årets gleder og kanskje forargelser.