Knølhølet

fortellinger fra verdensrommet

av (forfatter) og Erik Krogstad (oversetter).

Pax 2004 Innbundet

I denne boka befinner vi oss ute i verdensrommet og møter folk som "ponoristene", ensomme romantikere og desperadoer, som driver ekstremsport lang der ute. Her er også studenten som har fått det for seg at steinene forstyrres i sin søvn ved gruvedrift. Men kan hennes fantastiske tanke samsvare med ny vitenskapelig teori?

Mikael Niemi er tilbake og tar leserne med på en ny og vill reise. Det er verdensrommet og jordas substans som denne gangen er hovedscenen for hans fantastiske fortellinger. Ja, det er science fiction . med niemisk vri, lattervekkende og underholdende. Vi møter bl.a. .ponoristene., ensomme romantikere og desperadoer, som driver risikosport i verdensrommet. For dette er epoken da romfart er blitt en folkesport. Andre historier holder seg tilsynelatende på jorda. Her møter vi bl.a. studenten som har fått den fikse ideen at det er uetisk å bryte malm! Steinene forstyrres i sin søvn, sier en indre røst. Men hennes fantastiske tanke viser seg å samsvare med andre mer vitenskapelige teorier flere steder på kloden. . Når Niemi går ut i verdensrommet, er det uten teknologidyrkelse. Han er der for å ta ut all fantasi og sette noen jordisk i relieff. Og vi kjenner igjen sjarmen i Populærmusikk fra Vittula. Vi vet ikke helt hva som er tull og tøys og hva som har et alvor ved seg. Bokas mangslungne .vitenskapelige teorier. er godt jugi. Men leseren blir minnet om at bak reelle vitenskapelige funn ligger feilslutninger og tilfeldigheter som av og til kan bidra til at noe helt nytt dukker opp.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2004

Genre Science fiction

Forfatterne undergikk en forvandling, ut av de stygge brune kokongene deres krøp gylne, øyenstikkeraktige vesener. Plutselig flakset de rundt i samfunnets toppsjikt, hedret, beundret, varmt elsket av alle.
De ble rett og slett bibliotekarer.

• "Møtepunkt Paris" av Alan Furst
  • "Cadillac jukeboks" av James Lee Burke