Knerten på sykkeltur

av (forfatter) og Johan Vestly (illustratør).

Gyldendal Tiden 1974 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Lillebror skal begynne på skolen til høsten, og alle øver seg på å kalle ham Andreas. Før høsten kommer, reiser heile familien på sykkeltur, og Knerten får mye spennende å skrive om i dagboka si.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1974

"Ikke alle tog går like fort, vet du," sa Knerten. "Det kommer an på om lokomotivet er opplagt."

"Jeg har ikke gjespet," sa Lillebror. "Jeg bare gjorde sånn gymnastikk med munnen."

"Til neste år er han russ," sa Lillebror, "og da blir han barn en liten stund, og så blir han helt voksen etterpå."

"Hva tenker du på akkurat nå?" sa Lille-Knerten. "Jeg tenker på det Lillebror sa i går," sa Knerten. "Hva var det da?" sa Lille-Knerten.

"Det var det frøken hadde sagt til Lillebror," sa Knerten. "Ta med deg din beste venn." "- og da var det deg?" sa Lille-Knerten. "Det var det det var," sa Knerten.

... for Lille-Knerten er Lille-Knerten, og det er en knerterett å få være den en er sånn innerst inne.

Du småløper videre og kanskje finner du også en liten trerot med armer og ben og et lite hode. Da kan det være din knert, en sånn liten venn som skjønner akkurat hva du tenker.

Bøker ikke lest for en leseutfordring. Klarte å få plass til 24 av 33 bøker på 'leser' hylla på en leseutfordring.

• "Knerten detektiv og handelsreisende Lillebror" av Anne-Cath. Vestly
  • "Knerten politimann" av Anne-Cath. Vestly