Kneleren

av (forfatter) og Linn Øverås (oversetter).

Aschehoug 2011 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Kapp-provinsen, Sør-Afrika på 1700-tallet. Hottentotten Cupido Cockroach er traktens verste løgner, slåsskjempe, dranker og kvinnebedårer. Men så tar livet en ny vending. Under påvirkning av såpekokeren Anna og en engelsk misjonær, lar han seg døpe og blir kristen. Han tar avstand fra sitt tidligere liv og sendes ut som den første "hottentott-misjonær" i et øde område for å preke og omvende urbefolkningen. Etter hvert forsvinner én etter én av menighetens medlemmer ut i ørkenen, og til slutt preker Cupido bare for steiner og skilpadder.

ISBN13 9788203216541

EAN 9788203216541

Omtalt sted Sør-Afrika

"- kommer luskende med noe blankt i hånden. " Hva er det som skinner? " Spør hun - "Det er en stjerne ma. Jeg plukket den." " Hvordan rakk du opp?" Nå om sommeren, vet du. henger de så lavt at man nesten snubler over dem."

" Så gå og heng den på plass."

" Man skal ikke plukke den i det hele tatt, ikke mens den er grønn. Man venter til den blir moden og faller ned av seg selv.

To ting skal man ikke ta inn; stjerner og knelere

Började om ett par gånger men klarade inte av att följa med i berättelsen utan att tankarna for iväg. Boken är säkert väldigt bra, men för mig och just nu var den inte tillräckligt fängslande.

" Så gå og heng den på plass."

To ting skal man ikke ta inn; stjerner og knelere

Alle må finkjemme de steinete kopjene og åsene på jakt etter veldkos. En skilpadde her, en tsamma, eller villmelon der, eller en spiselig rot, eller en villplomme, iblant en hare eller - Gud være lovet! - en duikerantilope, men man blir så tynn at det kjennes som om navlen gnager mot ryggraden.

Bokomslag har vært omtalt her inne før. Muligens har det også vært laget lister over "trendy" bokomslag fra de siste ti- tolv åra. Hvordan skapes slike trender, montro? Denne lista inneholder et flertall oversatte bøker, mange svært populære, som alle har omslag som viser en eller flere personer i kontrast mot en bakgrunn; ofte er de på veg ut av bildet. Har noen pønsket ut at slike omslag fremmer salget?

• "Tvert imot" av André Brink
  • "Djeveldalen" av André Brink