Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom

av (forfatter), Stian Hole (illustratør) og Ingar Helge Gimle (oppleser).

Cappelen Damm 2020 Lydfil

Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom handler om klovnen Dummy som er i ferd med å miste jobben fordi publikum ikke ler så høyt og så mye som sirkusdirektøren skulle ønske seg. Men Jan Jensen (som han egentlig heter) har andre sider - sider som publikum også setter pris på. Det handler om livet - og det handler om å bli benka! Og det handler om at alt ikke alltid må være morsomt, støyende og full action.

Utgivelsesår 2020

Format Lydfil

ISBN13 9788202675752

EAN 9788202675752

Danske Kim Fupz Aakeson og norske Stian Hole har laget en bok om en klovn som påvirker folk på en annen måte enn med morsomheter.

Et ensidig yrke?
Klovnen Dummy ligger tynt an. Han får stadig kjeft av sirkusdirektøren, som truer med å gi ham sparken hvis opptredenene hans ikke blir litt morsommere. Stakkars Dummy får drahjelp av løven Leo, som er i ferd med å bli pensjonist, og Dummy tar i mot alle råd. Han gjør alt han kan for å beholde jobben. Det går litt bedre, men det er vanskelig å gjøre sikrusdirektøren fornøyd. Til slutt blir han gitt opp av direktøren, og blir sittende med Leo. Vil publikum savne ham, og forlange ham tilbake? Eller er han bare et glemt sirkusnummer?

Først og fremst; hvem sier at klovner skal være morsomme? Det finnes da både triste og skumle klovner, også. Også er det klovner som er ufrivillig morsomme. Dette er en vemodig bok om sårbarhet, aksept og omtanke. Klovnen Dummy har en egen evne til å få folk til å tenke på andre enn seg selv. Han gir dem en pause fra å tenke på seg og sitt, og heller skjenke en tanke på noen de bryr seg om, og kanskje tilbringe mer tid med dem. Gjøre noe for dem. De får dem til å tenke gode og sympatiske tanker. Ikke alt trenger å være morsomt, selv om man er klovn.

Morsomme og fine illustrasjoner
Synes også at illustrasjonene bidrar med sitt. Det morsomme med det er at det ser nesten ut som klipp og lim aktig utført med Photoshop, med en humoristisk vri. Synes det bidrar med å løfte opp både historien og karakterene. Det er gjort på en gøyal måte. Hvordan illustrasjonene er laget, vet jeg ikke, men det er det inntrykket jeg får. Jeg liker også små og fiffige detaljer som skiltet på sirkusteltet hvor det står Fupz, som er en del av navnet til Kim Fupz Aakeson, og på sirkustaket svaier det både norske og danske flagg. Jeg liker slike små detaljer. Det e gjennomført.

Boka består av mye bilder og liten tekst, som både er morsom og tankefull, mest tankefull. Den minner oss på at det er viktig å tenke på andre og ta en pause fra seg selv. En enkel og fin bok å få med seg, både for oss voksne og for de som nettopp har lært seg å lese.

Fra min blogg: I Bokhylla

• "Definisjonen av umulig" av Camilla Sandmo
  • "Orkanen" av Hans Jørgen Sandnes
  • "Noah rømmer hjemmefra" av John Boyne
  • "Dette var pakten vår" av Ryan Andrews
  • "På én betingelse - roman" av Neda Alaei
  • "Julian er en havfrue" av Jessica Love
  • "#Kampklar" av Nina Rossing
  • "Tro, håp og eplekake - det er alltid noen smuler igjen" av Sarah Moore Fitzgerald
  • "En bror for mye" av Linde Hagerup
  • "På vei mot toppen" av Angie Thomas