Klovnen Shalimar

av (forfatter) og Kari Risvik (oversetter).

Aschehoug 2006 Heftet

Los Angeles, 1991. Maximilian Ophuls blir brutalt drept på datteren Indias dørterskel av sin kasjmirske sjåfør Shalimar. Dette er historien om Max, hans drapsmann og hans datter, og om kvinnen som binder dem sammen. Historien beveger seg fra California til Kashmir, fra det nazi-okkuperte Europa til den moderne terrorismens verden. På veien får vi fortellinger om prinsesser og demoner, legender om konger som må forsvare riket sitt mot ondskap, og uunngåelige og tilsynelatende evigvarende kriger.

Los Angeles 1991. Maximilian Ophuls myrdes brutalt på datteren Indias dørterskel av sin kasjmirske sjåfør Shalimar. Max er en av heltene fra den franske motstandsbevegelsen, intellektuelt lynskarp og en nådeløs kvinnebedårer. Han har vært en av USAs mektigste ambassadører i India og ledet kampen mot internasjonal terrorisme. Men hvem er Shalimar? Og hvorfor dreper han? Er drapet politisk eller personlig motivert? Dette er historien om Max, hans drapsmann og hans datter - og om kvinnen som binder dem sammen. Historien beveger seg fra California til Kashmir, Frankrike og England. På veien får vi fortellinger om prinsesser og demoner og om konger som må forsvare seg mot ondskap. Men her er også godhet og magi og først og fremst kjærlighet - vakker og dødelig farlig.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203209895

EAN 9788203209895

Serie Aschehoug pocket

Omtalt sted Los Angeles India

Don’t ask for my heart, because I am tearing it out, and breaking it into little bits and throwing it away so I will be heartless but you will not know it because I will be the perfect counterfeit of a loving woman and you will receive from me a perfect forgery of love.

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

• Afghanistan

• "Harun og historienes hav" av Salman Rushdie
  • "Bel canto" av Ann Patchett
  • "Grunnen under hennes føtter" av Salman Rushdie
  • "Kjærlighetsmedisin" av Louise Erdrich
  • "I skyggen av sverdet - islams fødsel og kampen om den sanne tro i antikkens siste dager" av Tom Holland