Kloster

av (forfatter) og Signe Prøis (oversetter).

Solum Bokvennen 2020 E-bok

Vital roman om religion, individualitet, flyktige sammentreff og problematiske medmenneskelige forhold. I «Kloster» møter vi igjen den nomadiske hovedpersonen fra Halfons «Den polske bokseren». Han har reist til Israel for å bevitne sin søster gifte seg med en ultra-ortodox jøde fra Brooklyn. Eduardo, selv en sekularisert jøde, møter på veien til bryllupet hindringer i form av sin tidligere elskerinne, klagemuren og Dødehavet. Alle disse elementene tvinger Eduardo til å rette søkelyset mot sine egne fordommer. Kloster handler om religion, individualitet, flyktige sammentreff og problematiske medmenneskelige forhold. Hovedpersonen - én gang en verdensborger og forfatter med mistillit til språket, blir hjemsøkt av spøkelser fra fortiden, og tvunget til å ta et oppgjør med sine egne begrensninger. Eduardo Halfon (f. 1971) er fra Guatemala, men har bodd i USA siden han var 10 år. Halfon er blitt kåret til en av Latin-Amerikas beste forfattere av Hay Festival of Bogotá, og har mottatt mange priser for sitt forfatterskap. Hans romaner Den polske bokseren og Sorg er tidligere utgitt på norsk av Solum Bokvennen.

«Kloster er den siste og beste av de tre romanene [av Halfon] som foreligger på norsk.» - Frode Johansen Riopelle, Morgenbladet

Halfons tidligere utgivelser på norsk har fått god mottagelse av norsk presse. Margunn Vikingstad i Morgenbladet var svært begeistret for «Den polske bokseren» og skrev at «Det er berre til å la seg forføre og bedra av Eduardo Halfons verkelege og magiske verkelegheitslitteratur.» Stavanger Aftenblad rullet 6 på terningen for samme bok og kalte den «Vital, gåtefull og medrivende diktning». Oddmund Hagen i Dag og Tid var fascinert av boken: «Eg grip meg sjølv i å ønske meir av Eduardo Halfon og verda han viser fram og dekker til og stadig utvidar i nye versjonar og vinklingar.» Hagen anmeldte også «Sorg», da den kom ut i 2018: «Det er ein kort roman, men han er langt større enn sidetalet.» skrev Hagen da.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2020