Klokken i Makedonia

av (forfatter) og Bodil Roald (oversetter).

Gyldendal 2004 Heftet

Om den halvgamle peppersvennen Jangos som i 1944 blir sendt til en liten fjellandsby i Makedonia for å få igang spinneriet som er gått i stå. Plutselig er han ufrivillig blitt landsbyens helt, og han må delta i krigens sprøeste ekspedisjon: skamløse bulgarere har stukket av med kirkeklokken, og den må bringes tilbake for en hver pris. Jangos, vertshusholderen Galus, gjeter og kvinnebedårer Christofis og fader Kolkis begir seg inn i krigssonen. Ekspedisjonen utsettes for de mest hårreisende groteske og farlige opplevelser, og de utroligste erotiske forviklinger. For i krig og kjærlighet er alt lov.

Året er 1944. I den lille fjellandsbyen Aina i Makedonia er spinneriet gått i stå. Maskiningeniøren Jangos blir sendt fra Athen for å få det på føttene. Jangos er en prektig ungkar i sin beste alder. Han møter nå et muntert folk, og ikke minst en rekke elskovssyke krigsenker. Helt ufrivillig blir han stedets helt. Og han må delta i krigens sprøeste ekspedisjon: Å bringe tilbake landsbyens kirkeklokke . Hosianna . som er blitt bortført av bulgarerne. Klokken i Makedonia ble en av årets bestselgere i Danmark da den kom ut i 1981, og er en ellevill og underholdende komedie. Romanen var Månedens bok i november 2003 i Den norske Bokklubben.«Du allverden for en frodighet. Og for en fortellerglede.»Oddvar Munksgaard, Fædrelandsvennen«. kommer til å funkle som en stjerne i årets bokhøst.»Leif Nylen, Agderposten«. både en utviklingsroman om hvordan man laget mannfolk av hannkjønn og en røverroman, alt fortalt med nødvendig distanse og glimt i øyet.»Berit Kobro, VG«Imidlertid er det først og fremst den lune humoren og de morsomme formuleringene som gjør at hver side i denne boken er en glede å lese.»Arild Berg Karlsen i spalten «Ukens klassiker» i Bergens Tidende

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205324770

EAN 9788205324770

Serie Gyldendal pocket

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Makedonia

Jangos er maskiningeniør i Athen. PP, Jangos arbeidsgiver, sender ham til fjellandsbyen, Aina, i Makedonia. Der har PP et spinneri, men maskinene virker ikke lenger. Mye skyldes krigen, da menn mellom 15 og 50 enten er drept, eller kjemper mot tyskerne i Nord-Afrika. Jangos blir tatt godt imot av vertshusholderen Galus, og hans sterke ouzo. Jangos er fornuftig, og har plettfritt rykte. Dette forandrer seg ganske snart. I Aina er det et dusin enker som kappes om Jangos gunst, i tillegg finnes det også en gal lærer, og en drikkfeldig prest.

Etter en liten utflukt for å fikse en del til spinneriet, blir Jangos plutselig landsbyens helt. Etterpå er det ingen vei tilbake. Jangos må være med Galus, presten og gjeteren og stedets Don Juan, Christofis, på en ekspedisjon av de sjeldne. Bulgarerne har nemlig stjålet presten kirkeklokke, Hosianna. Jangos er uvillig, men innser at han ikke har noe valg, og avsted bærer det. Gjennom krigssoner fulle av tyskere, partisaner, og greske frithetskjemper. Det blir et hårreisende eventyr fullt av farer, og mantraet - i krig og kjærlighet er alt tillatt.

En underholdende røverhistorie proppet med både humor og alvor.

"Tysk er det fullkomne kommandospråk, det kommer først til sin fulle rett i kaserner og offtentlige kontorer, fremført med stor stemmekraft uansett avstand til motparten.
Selv "ich liebe dich" lyder som en befaling."

"Dessuten er jeg enogfemti og et halvt," opplyste jeg, "tussmørkealderen, den kjenner De vel, stien som går ned til dalen med aftentåken og fotkulden."

"Den som tar sorgene på forskudd ,blir sjelden skuffet," belærte jeg.

Tysk er det fullkomne kommandosprog, det kommer først til sin fulle rett i kaserner og offentlige kontorer, fremført med stor stemmekraft uansett avstand til motparten. Selv "ich liebe dich" lyder som en befaling.

"Hos kvinnen vet man aldri hvor engelen slutter og djevelen begynner", sa han. "Min far uttalte en gang at ut fra hans erfaring kalte man ekteskapet hellig fordi det har så mange martyrer. Det gir en noe å tenke over .... "

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Har vært i min mors bokhylle og oppdaget noen skatter som må leses!:)

Kjørte tilfeldigvis forbi Lysejordet skole og såg at der var loppemarked i dag. Med en kone som gav meg et kvarter og med hundre kroner i lomma bestemte jeg meg for å ta de første ti bøkene jeg fant og stoppe der. I rekkefølge som jeg fant dem.

Klarte ikke av å legge inn to bøker av Nesser, "Koreografen" hans debutbok, og "Flugan och evigheten"

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Adams dagbok" av Knut Faldbakken
  • "Tysktime" av Siegfried Lenz