Klimaprofitøren

en roman om å rasere natur

av (forfatter) og Trond Peter Stamsø Munch (oppleser).

Hobi forlag 2021 CD

Norsk virkelighet våren 2020 preges av koronapandemien, men også av stadig mer militante konfrontasjoner om vindkraftverkene som bygges rundt om i landet. Urørt natur bygges ned i et tempo som ingen har sett tidligere. Lokalmiljøer kastes ut i konflikter som splitter nabolag og familier, i kampen mot pengesterke vindbaroner.
Tonje Østrem er journalist. Som flertallet av norske journalister mener hun at vi må bygge mer vindkraft for å kunne nå klimamålene. Tonje blir involvert i en bilulykke med dødelig utfall. Var det en ulykke? I jakten på sannheten blir hun med på en reise langs kysten. På turen blir hun konfrontert med mennesker og kunnskap som setter hennes holdninger på prøve. Tilfeldighetenes spill vikler henne inn i dramatiske hendelser i et farlig spill om penger, liv og død...

Forlag Hobi forlag

Utgivelsesår 2021

Format CD

Genre Krim

Omtalt sted Oslo

Som vanlig en bra og spennende roman fra Hogne Hognset, denne gang om vindmølle mafiaen.

Vi har rett og slett tillatt kommersielle krefter å overta for mye av styringen i samfunnet. Politikerne har latt seg gli inn i en rolle som markedets tjenere, i stedet for å være de som styrer markedsmekanismene.

Det hadde vært nytt for henne da Lindseth fortalte at Nordland var det fylket i landet som hadde størst overskudd av vannkraft. Da ble det vanskelig å ta det seriøst at det største vindkraftverket i Norge skulle bygges i det fylket, og begrunnes ut fra behovet for mer strøm.

Å bo i by er et fattig liv.

Byer er best på avstand. Et slags nødvendig onde.

• "Samiras død" av Myriam H. Bjerkli
  • "Vindbaroner" av Hogne Hongset