Klassereise

et livshistorisk essay

Oktober 2014 E-bok

«Ungdom fra alminnelige kår fikk for første gang adgang til studier ved universiteter og høyskoler i tiårene etter andre verdenskrig. Dette danner utgangspunkt for den klassereise så mange av oss befinner seg på. Muligheten til å studere medførte en frihet fra det nødvendige slitet våre foreldre bare kunne drømme om, men også sosiale og kulturelle konsekvenser få kunne forutse. Alt dette har jeg lenge ønsket å berette om, også fordi dagens kunnskapssamfunn bærer latente konflikter i seg, preget som det er av en voksende middelklasse med usikker tilhørighet. Jeg tror jeg deler erfaring med mange. Gjennom å gi språk til den, håper jeg å bidra til en hukommelse om hva vi forlater, og glemsel nok til å fortsette vår reise.»

I "Klassereise" forholder Sveen seg på en gang biografisk, filosofisk og samfunnsanalytisk til sitt tema, og tar leseren med på en reise gjennom ulike former for stedsopplevelse såvel som ulike former for språk. I 2008 kåret Dagbladet "Klassereise" til en av de 25 viktigste sakprosabøkene utgitt i Norge etter 2. verdenskrig.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2014

Kanskje er dette det mest typiske ved å være moderne: at vi befinner oss på overganger, i transit mellom det historiske og framtidige, det lokale og det globale. Denne strekkingen mellom forskjelligheter skaper nok grunnlag for vår menneskelige forstrekkelse i verden, og for følelse av å miste fotfeste. Men overgangsstedene åpner også for en fantastisk utvidelse av livet, og frisetter en trang til å overgå oss selv for å kjenne at vi finnes og vokser ved økende innsikt og viten.
Det befriende ved å betrakte fortiden som over, er ikke nødvendigvis å få den til å forsvinne, men å erfare at det avsluttede skaper rom for ny begynnelse. At livet på denne måten kan oppleves å få et begynneraktig preg, hindrer livsenergien fra å bli oppslukt av historiens munn. Avsluttethet skaper ikke brudd, men mulighet til fortsettelse. Den skaper ikke gjentagelse, men forandring.

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Altered" av Jennifer Rush
  • "Going Vintage" av Lindsey Leavitt