Klanen

Publica 2015 Innbundet

Svartalvene er et sterkt isolert folkeslag som ikke vil ha noe med omverdenen å gjøre. Deres medfødte evne til å praktisere en mørk og dødelig magi har gjort dem til Cestas mest fryktede folkeslag.

Et brutalt bakholdsangrep sender den unge Kaethyl og søsteren, Luniê på flukt fra den hjemmekjære og trygge klanen, Konthalien.
Hilathyien blir deres nye hjem, men Kaethyl klarer ikke å slå seg til rette.
På toppen av at han bærer skyldfølelse over Konthaliens skjebne, så føler han seg utstøtt, oversett og hatet i den nye leiren. Reglene og hverdagsrutinene er strenge og han sliter med å holde dem.
Da søsteren gifter seg med klanlederen blir livet hans snudd på hodet. Klanlederen syntes ikke noe om den unge og tverre Kaethyl, og gjør livet vanskelig for ham.
Kaethyl lever et ensomt liv i den nye klanen. Han finner trøst i kvinner, men er ulykkelig.
Alene med sin sorg og sitt hat er han fast bestemt for at gamleklanen skal få sin hevn, om han så må krype til demonene etter hjelp.

"Jeg vet du ikke er enig med meg mor, men det finnes ingen annen vei. Jeg får aldri klanen med meg. Ikke Luniê engang, men Konthalien skal bli hevnet. Styggfolket som angrep oss skal få se den samme frykten og de skal ikke slippe unna. Ingen slipper unna demonenes klør."

Forlag Publica

Utgivelsesår 2015

Genre Fantasy

Vent nå litt.» Kaethyl kastet seg ut av sengen og sperret opp øynene. Han var så visst ikke den eneste utstøtte sjelen her. Det var en til. En som var sprø som vinterløvet og like giftig som demonene selv. En som var gammel nok til å ha lært påkallelsen. En som han overhode ikke tålte trynet på, men hun var trolig den eneste som var umoralsk nok til å trosse Broder Xaakatolis regler. Om hun ville gjøre det for ham, var han ikke så sikker på.

• "Kaoshjerte" av Lise Forfang Grimnes
  • "Hulder" av Tonje Tornes