Klagesang for Easterly

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Gyldendal 2011 E-bok

Novellene beskriver et stolt folk som kjemper for et verdig liv under president Mugabes regime. De har vanlige drømmer og håp for fremtiden, men er fanget i en verden de ikke har kontroll over. Dette er forfatterens første bok.

En samling sterke, gripende og modige fortellinger om å leve i Zimbabwe under president Mugabes regime. En kvinne i en bydel i Zimbabwe er omgitt av horder med støvete barn, men lengter etter en egen baby å holde; en eldre mann oppdager at hans nye jobb som kistesnekker byr på uventet rikdom; enken etter en politiker står urørlig i sin manns begravelse og ser kollegaene hans senke en tom kiste ned i jorden. Det kan være at Petina Gappahs karakterer har helt vanlige drømmer og håp for fremtiden, men de er fanget i en verden der de fullstendig mangler kontroll.I sin novelledebut viser Petina Gappah oss et stolt folk som kjemper for et godt og verdig liv under president Mugabes regime. Til tross for at de lever under ekstreme forhold er karakterene i Klagesang for Easterly mer enn ofre, de er komplekse mennesker med like stor vilje til å utsette seg for fare som å holde ut det som er vanskelig. De kjemper med store spørsmål alle må forholde seg til, uansett hvor i verden de befinner seg; brutte løfter, urealiserte drømmer og lengselen etter noe som forankrer dem til livet. Klagesang for Easterly er en overbevisende, generøs og til tider svært humoristisk samling fortellinger; et vakkert og kraftfullt portrett av et land i kaos.Petina Gappah er født i Zimbabwe. Hun har publisert tekster i åtte land og har skrevet for bl.a. Prospect, Farafina, The Guardian, Süddeutsche Zeitung, The Zimbabwe Times og Granta. Hun har vunnet flere priser og utmerkelser for sine tekster. Petina Gappah er utdannet jurist fra Cambridge. I dag jobber hun i Geneve med internasjonal handel. Klagesang for Easterly er hennes første bokutgivelse.«Gappah er en nydelig forfatter og en kommende stjerne.» J.M. Coetzee«I Klagesang for Easterly lager Petina Gappah hjerterå tragedie av Mugabes angrep på sitt eget folk.» Boyd Tonkin, Independent«Til tider satiriske, noen ganger lyriske, de er er en nytelse.» Tom Fleming, The Observer

ISBN13 9788205414433

EAN 9788205414433

Omtalt sted Zimbabwe

"The donor money poured in still, and we learned the benefits of creative accounting. We assured ourselves that the creative accounting did not matter because the peasants and the workers still got the benefits of creative accounting." Klagesang for Easterly

Robert Mugabe, diktatoren som styrer Zimbabwe, startet karrieren som en helt, ble en ærgjerrig sjarlatan, før han sluttet å late som om han var en ordinær politiker og ble en degenerert diktator.

Hans ekstraordinære inkompetanse som leder har i de siste femten årene tatt Zimbabwe fra å være et land med store utfordringer men med gode muligheter til å overkomme dem, til et land som har blitt et kroneksempel på alt som feiler alt for mange land i Afrika.

Petina Gappahs prisbelønte novellesamling "Klagesang for Easterly", handler om livet under Mugabes styre. I elleve utsøkte noveller introduserer hun oss for zimbabwere fra alle sosiale lag.

Fra elitemenn som tar elskerinner til høyre og venstre og blir offer for AIDS-epidemien i landet, til de bunnløst fattige som bor ulovlig og risikerer å bli vekket grytidlig om morgenen av bråket fra bulldosere som vil jevne deres hus og liv med jorden.

Fra psykisk syke, til koner av maktmenn som reiser til utlandet for å ta en pause fra et liv hvor de er konstant redde for å bli kastet ut av eget hus og erstattet av ektemannens noen og tjue år gamle elskerinne.

Felles for alle karakterene, er at de lever under Mugabes tommel. Noen har ektemenn og fedre som konkurrerer om den gamle diktatorens gunst, noen er offer for hans politiske forfølgelser, og enda andre er offer for hans inkompetente økonomiske politikk.

Men alt handler ikke om politikk. Det handler også om død, begravelser og de vanskelige forholdene mellom de som valgte å bli i hjemlandet og de som dro til Storbritannia eller USA og som de hjemme er så avhengige av økonomisk.

Ikke alle novellene er gode, eller interessante. "Mupandawas dansemester", er den verste. Kjedelig og totalt retningsløs. Heldigvis er novellen som kommer etter den, "Vår mann i Genève vinner en million euro" en glitrende og morsom liten sak. Mønsteret gjentar seg et par ganger; en dårlig og kjedelig novelle etterfølges av en informativ og frisk novelle. Til slutt overgår de gode de dårlige, eller kanskje mer generøst- de forglemmelige novellene.

Er du interessert i Zimbabwe, Mugabes katastrofale regime og hvordan det utarmer og har utarmet landet som en gang ble kalt "Afrikas kornkammer", er " Klagesang for Easterly" en novellesamling det er verdt å få med seg.

Anbefales med forbehold.

Jeg lurer på hva folkemengden ville ha sagt hvis de hadde visst at de samlet seg her for å begrave en treboks med en jordsekk i, mens mannen de sørger over ligger i en umerket grav.

• "H for Homer" av Ismail Kadare
  • "Nervous Conditions" av Tsitsi Dangarembga
  • "Jomfruen i hagen" av A.S. Byatt
  • "The Radetzky March" av Joseph Roth
  • "Avbrutt april" av Ismail Kadare
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "Ikaros-jenta" av Helen Oyeyemi
  • "Tiberiusklippen - roman" av Sigmund Jensen