Klabautermannen ; Dødens agenter ; Reisen til New Zealand ; Fesjå

av (forfatter) og Ole Conrad Hansen (forfatter).

Aschehoug 2000 Innbundet

Dette bindet inneholder fire ulike utgivelser fra den mindre kjente delen av Sandemoses forfatterskap. Klabautermannen er en roman fra 1932. Fesjå var hans tidsskrift, som kom ut i fire nummer fra 1932 til 1936. Dødens agenter er en norsk utgave av en amerikansk klassiker om våpenindustrien i 30-årene. Reisen til New Zealand er et manus fra den pensjonerte sjømannen Ole Conrad Hansen, som Sandemose skrev ferdig og forsynte med eget forord.

AKSEL SANDEMOSE 100 ÅR
For første gang vil Aksel Sandemoses verker - romaner, fortellinger og essays - foreligge samlet i 15 bind.
Dette bindet består av fire svært ulike utgaver fra den mindre kjente delen av hans forfatterskap. Sjøromanen Klabautermannen, utgitt senhøstes 1932, var Sandemoses andre norske roman, og en omarbeiding av Klabautermannen fra 1927, hans gjennombrudd som dansk forfatter. Denne omarbeidingen gjorde Sandemose etter at hans norske forlag, Gyldendal, hadde refusert En flyktning krysser sitt spor som oppfølger til debuten En sjømann går i land.Etter refusjonsintermessoet startet Sandemose vinteren 1933/34 et eget tidsskrift - Fesjå - som kom ut i fire nummer frem til 1936 og alt var skrevet av ham selv. Tekstene er rystende, interessant og festlig lesning. Et høydepunkt er kommentarene til En flyktning krysser sitt spor, hans hovedverk. Da Sandemose ble knyttet til det nystartede forlaget Tiden, fikk han utløp for sitt glødende politiske engasjement da han redigerte Dødens agenter, en norsk utgave av en amerikansk klassikerom våpenindustrien i 30-årene. Et manus fra den pensjonerte sjømannen Ole Conrad Hansen ble skrevet ferdig av Sandemose og forsynt med eget forord: Reisen til New Zealand.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203182228

EAN 9788203182228

Serie Sandemose, A. Samlede verker 1-15. Bindene selges også enkeltvis

Genre Klassisk litteratur

I kraft av sitt vesen var han også urokkelig i sin menneskeforakt. For det viste seg jo at en hvilken som helst person han kom i berøring med, til syvende og sist - i en eller annen sak - trodde at han var klokere enn Asbjørn Bauta. Og når de var slik alle sammen, så var det en kjennsgjerning at det stod smått til med menenskenes begavelse, og at han altså hadde rett til å forakte dem. Hendte det at han møtte noen som blindt underkastet seg, våknet hans mistro. De måtte være øyentjenere som spekulerte i hans forderv. Han la dem for hat, kanskje fordi de ødela hans teorier om menneskenes foraktelighet, iallfall hundset han dem så de til sist måtte reagere, og dermed hadde bevist at de også burde foraktes. Selv var han selvfølgelig utenfor all den foraktelighet, for han var det faste punkt som verden dreide seg om, og den alen alt menneskelig ble målt med.

God norsk og internasjonal litteratur som handler om havet og/eller skipskultur, uansett sjanger (innen det skjønnlitterære).

Begynner med romaner jeg selv har/har lest, men kom gjerne med forslag.

Bøker som er lest i 2019.

• "Alice Atkinson og hennes elskere" av Aksel Sandemose
  • "Dans, dans, Roselill - fortellinger og skildringer fra 40 år" av Aksel Sandemose
  • "Maigret på villspor" av Georges Simenon
  • "Maigret hos ambassadøren" av Georges Simenon
  • "Maigret i tåkehavnen ; Maigret og mannen med hareskåret ; Maigret blir rasende" av Georges Simenon
  • "Min arm, min tarm" av Johan Borgen
  • "Flukten" av Arthur Omre