Kjøttets tid

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Oktober 2021 E-bok

"Satt hun på en bar med en mann som sa han ble forfulgt av en nonne? Hun rister på hodet. Spania, tenker hun, Spania. Ting fordreies, det er varmen".

En svensk skribent reiser til Madrid for å finne inspirasjon, men blir raskt trukket inn i forviklinger som innebærer tunge etiske valg. På en bar møter hun Mercuro Cano. Han tror han blir forfulgt av skaperne av det lyssky nettshowet «Kjøttets tid» - et show han har medvirket i for å bøte for alt det vonde han har gjort mot sin kone. Bak denne offentlige og brutale botsøvelsen på internett står nonnen Lucia. Hun har påtatt seg den komplekse, men samtidig pirrende oppgaven å forsøke å redde fortapte sjeler fra den djevelske verdenen som er preget av kjøttets villfarelser. Kan Mercuro reddes? Og fremfor alt: bør han reddes?

"Kjøttets tid" er en rå roman om menneskets behov for åndelighet i en ytterst kroppslig virkelighet. Denne undersøkelsen av det kjødelige i alle dets sjatteringer er også en nådeløs skildring av kampen mellom kjønnene.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2021

Omtalt sted Madrid

Boken handler i utgangspunktet om den svenske middelaldrene skribenten Bennedith som har mottatt et reisestipend og bestemmer seg for å reise til Madrid. Hun skal skrive artikler for en lokalavis men sliter med å finne noe å skrive og har heller ikke særlig tro på egen skriving for det er ingen tvil at det finnes rom for forbedringer. Det er kanskje ikke bare skrivingen hun trenger å endre på men andre ting i livet også?
Med det i tankene tilbyr hun seg å pleie en eldre mann med alzheimer for å avlaste konen hans noen timer hver dag.

En kveld møter hun den noe voldelige Mercuro Cano på en lokal bar, han er i skikkelig trøbbel og frykter for sitt eget liv. Han har nemlig en eldre kortvokst nonne etter seg,en som mistet tommelen sin etter et heller ublidt møte med en gris. Bennedith øyner dette som enda en sjanse til å gjøre noe fint for andre mennesker og tilbyr ham et rom i leiligheten hun leier.

Her forteller Mercuro sin historie om mangeårig utroskap og hvordan han ble kastet ut hjemmefra. Som angrende synder var han villig til å gjøre hva som helst for at konen skulle ta ham inn i varmen igjen og løsningen ble å delta i det nettbaserte realityprogrammet Kjøttets tid. Der skulle deltakerne bekjenne sine synder og seerne stemme over hvorvidt deltakeren skulle få hjelp eller ikke. Nonnen Lucia med bakgrunn som slakter har alltid siste ordet og fungerer dermed både som dommer og bøddel.

Med den hevntørste nonnen i hælene som bokstavelig talt er ute etter hjertet hans legger Mercuro og Bennedith ut på en heller begivenhetsrik reise som jeg ikke har tenkt å røpe noe av.

Nonnen Lucia kommer også til ordet og gjennom hennes livshistorie får vi ta del i borgerkrigen i Spania like før andre verdenskrig og hvordan det hadde seg at hun som nonne og sjelesørger bestemte seg for å starte et realityprogram på internett.

For en roman! Dette er noe av det mest burleske jeg har lest på veldig lenge og jeg kan ikke si annet at jeg likte det. Med en fantasi av en annen verden og en utsøkt evne til å snekre sammen en god fortelling hvor (nesten) alle løse tråder blir nøstet opp i til slutt har Wolff skrevet en skarp roman hvor blant annet menneskers moral blir utforsket.

Les gjerne hele omtalen min her.

Dette var topp underholdning, en skikkelig pageturner.

En merkelig handling i en bok med færre sider enn det som er vanlig. Jeg holdt på legge den fra meg etter omtrent femti sider, men så grep den tak i meg. God lesing til deg som våger å starte lesingen etter det jeg har skrevet her.

• "Djevelgrepet - roman" av Lina Wolff
  • "Etterspill - om ekteskap og separasjon" av Rachel Cusk