Kjøkken ; Moonlight shadow

Cappelen 1996 Innbundet

Boken består en roman og en novelle. I "Kjøkken" har 20 år gamle Mikage mistet sin siste slektning. Hun lar seg overtale til å bli med hjem til den snille blomsterhandleren Yuichi og hans vakre mor, Eriko, som viser seg å egentlig være faren, men som skiftet kjønn da hans kone døde. Mikage blir tatt godt hånd om av disse to mens hun sørger. Senere må hun trå støttende til og hjelpe Yuichi når han mister sin mor/far (Eriko). Novellen "Moonlight shadow" handler også om en ung kvinne som har mistet en som var henne kjær og om hennes vei gjennom sorgen.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788202147150

EAN 9788202147150

Hvis man vil lære å stole på seg selv, anbefaler jeg å påta seg ansvaret for noe. Det kan være et barn, eller det kan være potteplanter. Da begynner man å forstå sine egne begrensninger. Og det er der alt begynner.

Rommet var så stille at det virket som om tiden ikke lenger var delt inn i sekunder.

Men hvis man aldri har vært virkelig fortvilet, hvis man aldri har opplevd å ikke vite hvor man er hen, så vokser man opp uten virkelig å forstå hva glede er.

Mens jeg pugget oppskriften, laget jeg gulrotkake som inneholdt litt av min sjel. På supermarkedet kunne jeg stirre på en knallrød tomat og elske den helhjertet. På denne måten lærte jeg hva det er å ha det hyggelig, og jeg ville ikke kunne vende tilbake til slik det var før.

"Det å se så vakkert måneskinn påvirker sikkert hvordan man lager mat. Ikke i betydningen Se-månen-nudler, altså." Heisen stoppet brått. Da han sa det, kjente jeg meg hul i hjertet, som om han kunne lese meg.

"På en mer fundamental måte?"

"Ja, nettopp. På en mer menneskelig måte. Forstår du?"

"Ja. Og det er en forbindelse. Helt sikkert."

Jeg sa meg enig med en gang. Om man hadde spurt folk i spørreprogrammet "Vi spør 100 mennesker" hadde sikkert alle stemmene stemt i med "det er en forbindelse!" i gjallende enighet.

"Nettopp. Jeg tenker på deg som en kunstner. Når det dreier seg om matlaging... Ja. Du elsker virkelig å arbeide på kjøkkenet, ikke sant? Det er kjempefint." Yuichi gikk og nikket, enig med seg selv. Han gikk og hadde en samtale med seg selv.

En samling japanske forfattere som har blitt oversatt til engelsk og/eller norsk. Har lagt til en bok per forfatter. På de jeg kjenner til har jeg skrevet opp andre bøker også, men jeg har garantert gått glipp av endel der. Har forøvrig ikke tatt med rene manga-forfattere denne gangen, men dem er det mange av! Forslag til forfattere som burde være her mottas med takk!

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

Forslag til bøker til lesesirkel - ny runde.
Kvinnelige forfattere fra land vi sjelden leser fra.